American Truck Simulator – RECENZE – Řidič, ten tvrdej chleba má

Herní odvětví jménem „simulátory“ zažívá posledních pár let velice nepříjemný průběh jakéhosi zapomínání. Problém je v tom, že i když uděláte sebelepší simulátor, jen těžko na něj bude pohlíženo, jako na AAA titul. Simulátory cílí především na starší, dalo by se říct vysloužilejší, hráče a odpovídá tomu i tematické zasazení simulátorů – autobusy, letadla, traktory nebo právě kamiony. Simulátor kamioňáckého života je tu s námi již dlouhých osm let a tento nápad postupem času zraje a vyvíjí se. A pokud vám to náhodou uniklo, Truck simulátor je původně český nápad. Dnes si rozebereme poslední kousek studia SCS Software, který se jmenuje American Truck Simulator.

american-truck-sim-2

Bez mučení se přiznám, že když jsem hru poprvé spustil, měl jsem smíšené pocity. Už v minulosti jsem se s touto sérií stačil setkat, prostřednictvím hry Euro Truck Simulator 2. Koncept hry je vážně skvělý, a pokud i vás nejvíce hřála u srdce skutečnost, že realizace není nejhorší, mám pro vás dobrou zprávu – vše je zachováno. Musím se ale dopředu omluvit, protože se během psaní neubráním srovnávání s evropskou odnoží Truck Simulator, pokud vám to vadí.

american-truck-sim-3

Nejdříve si ale řekneme, o nějakém cíli, který hra má. Upřímně, začínáte tak, že jste nájemný řidič, protože nemáte ani vlastní tahač, ani zaměstnance, ani firmu; vlastně nemáte nic – perfektní čas začít jezdit kamionem. Jezdíte a jezdíte a vaším hlavním cílem je vydělat tolik peněz, abyste si mohli dovolit vlastní tahač. Případně si musíte půjčit z banky, to ale může v případě nestálého zisku a častých mimořádných výdajů (myšleno pokuty) být kosa na kámen vaši firmy. Ta skutečná zábava ale začíná s koupí prvního tahače. Pravděpodobně to bude nějaký „levný“, zhruba za 120 tisíc dolarů; pakatel. Pak se do hry totiž zapojí moje oblíbená herní mechanika, a to je jakási modifikace, potažmo customizace vašeho trucku. Ta je vždy příjemná (pokud máte dost peněz) a dovolí vám jak kosmetické změny (nárazníky, clony proti slunci, ráfky,…), tak změny „vnitřností“ tahače, tam se sice ceny pohybují výše, než by bylo zdrávo, ale na druhou stranu, k těmto investicím se rozhoupete až v pokročilejší fázi hry – to až se naučíte jezdit bez bourání a vydělávat větší peníze.

american-truck-sim-4

Nesmíme ale zapomenout na lehce RPG mechaniku hry, a to (značně omezený) skilltree. Pokud budete jezdit bez poničení a podle pravidel silničního provozu, budete sbírat nemalé částky zkušenostních bodů. Po tom, co se vám odemkne nová úroveň, budete moci zvolit jednu z možností, kam svůj dovednostní bod umístíte. Na vybranou máte z možností: nebezpečný náklad, délka trasy, vzácnost nákladu, křehkost nákladu, levnější palivo a výhodnější rychlé zakázky; u nich se krátce zastavíme, jsou totiž výborné pro začátek, neboť jsou založené na tom, že jedete ve vypůjčeném kamionu a budete si tak moct „osahat“ trucky, které si možná v budoucnu pořídíte.

american-truck-sim-5

Na moment se zastavíme i u toho zdánlivě nejdůležitějšího – otevřený svět. Máte velkou svobodu pohybu, neboť můžete kdykoliv vzít svůj tahač a jet si, navíc se vám za to přičítají zkušenostní body, tak proč ne, že? V současnosti se můžete projíždět po třech státech – Kalifornie, Arizona a Nevada. Tři státy, řeknete si, ale místa je opravdu mnoho a pokud se někdy podaří (podle mě ne, ale o tom až později) propojit západní s východním pobřežím, tzv. coast-to-coast, bude to opravdu fascinující videoherní počin; obzvlášť trasy například z Los Angeles do Washingtonu D. C. skutečně budí v hráči/řidiči respekt, vždyť už jen trasy například ze Seattlu do Sierra Visty (jih Arizony) je na delší dobu, a za dvacet mi už reálného času to nezvládnete; o tom ale hra vůbec není, všechno je potřeba dvakrát rozmyslet a užívat si jízdu.

american-truck-sim-6

Hra se řadí k typickým simulátorům, čili zde není místo pro akci. Průběh hry se vleče, ale to je přesně to, co je na hře úchvatné – prožívání scény. Ke správnému prožívání je třeba zvolit si správný pohled na vaše auto. Nejfrekventovanější pohled je pochopitelně přímo z kabiny kamionu, ale během jízdy najdete plno okamžiků, kdy je lepší přepnout kameru, například při couvání. Hra vás ale k přepínání nenutí a vše tak může proběhnout díky bočním zrcátkům. Jízda se celkově mění v závislosti na zvolený kamion – vězte, že pokud máte radost z vašeho prvního trucku, který sotva utáhne návěs zeleniny, v pozdější fázi hry budete příjemně překvapeni. Takže zapnout pásy, nastartovat motor a za tónů skladby „On the Road Again“ vyrazit!

Verdikt

Hra si žádá pořádnou porci trpělivosti, protože cestu za vytvořením nadnárodní logistické společnosti nezvládnete během jednoho dne, ani týdne a dost možná ani měsíce. Ale vám to nemusí vadit, protože hra je zkrátka skvělá a ani za ten měsíc se nestane repetitivní, což je u dnešních simulátorů velmi důležitá vlastnost. Pravda, hra by si zasloužila větší pozornosti ze strany vývojářů, kteří by měli začít přihazovat nové státy do skládačky USA, jinak bohužel hra upadne v zapomnění s nulovými ambicemi.

+ Jedná se o jeden z lepších simulátorů, hra ani po čase nepřestává bavit; má své kouzlo.
Upgrade by chtěl především grafický kabátek, který značně pokulhává za nápaditostí hry; neuškodily by ani nové státy rozšiřující svět USA.

Hodnocení: 8/10