Assassin’s Creed IV Black Flag – RECENZE – Pirát assassinem

21. 08. 2015 David Strnad
1 657 zhlédnutí

Každý z minulých dílů slavné série AC ukazoval hlavně zabijáky a jejich nechvalně známou profesi. Black Flag to ale nadobro mění. Ujímáme se v ní totiž korzára (neboli piráta) jménem Edward Kenway, jehož toulky po mořích mu přichystaly nejedno překvapení. Osobně tuto změnu vítám s nadšením – nemusíme vždy ovládat jen toho tichounkého zabijáka, který to bere jako svůj životní úděl. Ale přesto, že se hra svým tématem dost odklání, stále tu nalezneme všechny úžasné prvky her minulých. Pokud jste tedy milovali sérii AC hlavně kvůli otevřenému světu, šplhání po zdech rozlehlých měst, zajímavým questům nebo samotnému zabíjení, i tady si přijdete na své. A k tomu všemu připočtěme ještě mořeplavbu, ta si totiž v tomto díle ukrojila podstatně větší část než ve trojce.

UBISOFT dělá AC hry téměř jako na běžícím páse; co rok, to nová hra z tohoto propíraného univerza. Ovšem jediným štěstím je, že se francouzští vývojáři alespoň trochu snaží měnit koncept. Jinak by totiž hráčská obec nevěnovala Assassin’s Creed větší pozornost, než třeba LEGO hrám, jejichž tvůrci rovněž museli malinko pozměnit koncept, aby se lépe prodávaly. Na druhou stranu mi však zase tolik nevadí, že každý rok přijde nová hra. Ono někdy se mi zdá lepší, když hru vyvíjí sto členné týmy jen jeden rok, než aby se vývoj u desetičlenného táhl pět let. Ale někdy AC působí trochu jako rychlokvaška; nic by se nemělo přehánět, zvlášť ne urychlené vydávání té samé značky.

assassins-creed-iv-black-flag

Poslední hry od UBISOFTu trpí velmi špatnou hardwarovou optimalizací. U čtvrtého AC to ale tak jednoznačné není. Ano, nerozjede ho kdejaká plechovka se starou grafikou, ovšem lepší počítače ji utáhnou klidně i na vysoké detaily. Což je potěšující, ale osobně dost nechápu, proč najednou začaly být hry od francouzského studia tak náročné… Za vinu tomu rozhodně můžeme dávat nedostatek času na optimalizaci, spíš si však myslím, že UBISOFT počítá s nutným upgradem počítačů. Doba holt pokročila, není se čemu divit.

Prakticky všem hrám od francouzského studia předchází obrovský hype, jenž hru vychvaluje až do nebes a zmiňuje všechny kladné a jen kladné vlastnosti hry. Naštěstí to začalo vadit teprve u Watch Dogs, kdy to tvůrci vážně přeháněli. AC IV se naštěstí vyhnulo marným slibům a naplnilo všechna očekávání, o kterých se měsíce dopředu mluvilo.

assassins_creed_4_black_flag__64-wide

Největším kladem hry nepochybně zůstávají možnosti otevřeného světa, kde místo, abyste slepě plnili hlavní úkolovou linku, začnete prozkoumávat různá jeho zákoutí. Velmi také oceňuju, že možností, jak se vyhrát, je ve hře opravdu mnoho. Můžete tak plnit assassinské kontrakty, zdolávat katedrály a zpřístupňovat novou část mapy, otevírat truhly se zlatem, lovit písně, ale to mluvím jen o městech. Daleko větší podíl při vašem hraní sehraje mořeplavba. V té prozkoumáváte takřka celý pirátský svět. Největším lákadlem pro mě byly malinké ostrůvky s poklady, na které jsem dříve dostal mapu. To pak člověk nadšeně hledá, až to najde a nakonec se jen raduje z kořisti, kterou uloupil. Hra vás tedy vážně častokrát mile překvapí. Ať už rozsáhlým světem, nebo právě takovými maličkostmi – vše dotváří váš dojem, a já jsem si tedy odnesl více než pozitivní dojmy.

Příběh se, jak už jsem říkal, točí kolem hlavní postavy, piráta Edwarda Kenwaye, jehož loď ztroskotala na docela, ale ne úplně pustém ostrově a jediný, kdo by mu mohl pomoct se odtamtud dostat, je tajemný Asssasin. Ten však při každé příležitosti seznámit se utíká někam do dáli – piráty vážně nemusí. Jejich střet končí smrtí nájemného zabijáka, ovšem Edward využívá příležitosti, takže si bere jeho identitu, oblek a povinnosti. V jeho assassinském obleku rovněž nachází podivný předmět a dopis, adresovaný právě zabijákovi. Toho jeden templář vyzývá, aby navštívil Havanu, protože tam prý dostane odpovědi na své otázky ohledně Observatoři. A právě toto podivuhodné místo celou dobu Edward hledá. S jeho pomocí by totiž mohl sledovat kohokoli na celém světě.

DAS49a43c_7

Vedlejší dějová linka, tedy ta v reálném světě, se už nezaobírá hledáním hrdiny minulého dílu, ten totiž předtím zemřel. Nyní proto hrajeme za bezejmenného hrdinu, pracujícího ve společnosti Abstergo, jež se zabývá vyvíjením her. Tato dějová linka malinko odsunula pryč jakýkoli příběh, ovšem nedá se říct, že by byla důležitější, než pirátova. Musíme totiž dávat na vědomí, kolik času strávíme u ní a jak dlouho hrajeme za Edwarda.

Ve hře skvěle funguje asi hlavně výroba různých předmětů, buď pro našeho piráta, nebo jeho loď. Stačí si tak nasbírat potřebné suroviny a můžete směle vyrábět, nic vám nebrání. Prvek craftingu hru zase o kus přibližuje RPG, do kterého všechny hry AC ať chtějí nebo ne patří. Možná se dá spekulovat o novém žánru, který nastolily, ovšem docela by mě potom zajímalo, jak by se jmenoval. No, nechme tohle stranou.

Ač vážně nepotřebujete ke hraní prvotřídní, supervýkonný stroj, abyste hru rozjeli na vysoké detaily, herní svět vypadá fakt krásně. Žádné textury nenaskakují za chodu, a pokud váš počítač splňuje doporučené hardwarové nároky, lagů se naštěstí nedočkáte. Za tohle mají u mě vývojáři velké plus, protože například u následovníka Unity už tyto technické problémy nastaly.

Musím zmínit také naprosto skvělý soundtrack (já vím, že bych se měl trochu klidnit, ale tyto přednosti mě nutí, abych trochu zvedl hodnocení), hlavně tu část, kdy se plavíte po moři, a vaše posádka začne zpívat. Navíc vás to motivuje ke sbírání popěvků, protože právě ty odemykají písně posádky. Ale vlastně na soundtracku celkově nemám co vytknout. Vážně se povedl.

VERDIKT:

Postarší hra z roku 2012 stále neztrácí své kouzlo, kterým vás na minimálně padesát hodin upoutá ke hraní. Za mě rozhodně jeden z nejlepších dílů série. Příběh vás neomrzí ani poté, co hru jednou dohrajete, takže vás to rozhodně nutí k novému rozehrání. Ať se ale snažím sebevíc, výtky hledám jen velmi těžko… Právě hrou Black Flag totiž UBISOFT ukázal, kolik umu vkládá do svých her. Skvělé.

Klady:

  • skvělá hratelnost
  • grafika a soundtract
  • příběh
  • herní svět

Zápory:

10 z 10.

 



Elektronický časopis GAMING

E-časopis GAMING

Přidejte se k nám!

  • Partneři webu

    Grunex - PC hry, turnaje v PC hrách, internetová televize, hry zdarma

    Rewiz.eu Projekt na rozvoj a podporu elektronického športu

    Veterans - CZ/SK gaming community

    Akreditované IT kurzy a školenia

    AndreewCZ

    Copyright © 2015–2019 GamingSite.cz, všechna práva vyhrazena, ISSN 2464-661X, podléhá licenci CC BY-ND 4.0