Botanicula – RECENZE – Příroda v rozkvětu

29. 08. 2015 David Strnad
1 189 zhlédnutí

Teaser Trailer na hru Botanicula

České studio Amanita Design debutovalo krátkou hříčkou, jež nazvali Samorost. Možná, že zpočátku ani netušili, kolik slávy a dalšího nadšení pro vývoj jim jejich malinké dobrodružství přinese. O to víc všechny hráče překvapilo, s jakou vervou se Amanita pustili do dalšího vývoje. Po prvním Samorostu, legračně vyhlížející adventuře s prvky akce, následoval i druhý díl a v posledních dnes se finišuje na třetím. Kromě Samorostu ale Amanita Design sbírali mnoho cen za originalitu ve svých hrách. Zmiňme například zrezivělé toulky robůtka Pepy ve hře Machinarium, které získaly nejedno ocenění. A přesto, že ani v těchto hrách žádný z aktéru neřekne jediné slovo, se pro svou obtížnost jejich počiny nutně nemusí líbit dětem, protože se v nich vyskytují velmi obtížně řešitelné rébusy a hádanky, nad nimiž nejeden dospělý stráví celé odpoledne. Botanicula ale na druhou stranu připomíná takový interaktivní film, jenž vás svým stylem naprosto uchvátí, ale také vám snad úplně nezavaří šedou kůru mozkovou.

botanicula-01

Hry od Amanita Design možná neexcelují ani tak nádhernou 3D grafikou, mistrně napsanými dialogy nebo uvěřitelnými postavami. Vynikají spíš v té abstraktní rovině, kam se mnoho dnešních vývojářů raději neodvažuje, do podivných koutů lidské mysli, z níž Amanita tahají svůj příběh a postavičky. Jejich hry však naštěstí disponují mírnými tématy, včetně Botaniculy, která je ukazuje ve snad největší možné míře. I když hlavní motiv trochu připomíná dětskou pohádku, celkový svět působí nadmíru dospěle – jak by také ne, když v něm často figurují opiáty, nic nepůsobí pouze černobíle a ustrašené postavy častokrát zapomínají, že stále existuje naděje. Jakmile ovšem přestaneme věřit, že dospělý svět a příběh nutně potřebuje slova či dokonce celé věty, otevře se před námi obrovské dobrodružství, jež nás jednou chytne a znovu už asi ani nepustí. Botanicula ukazuje zářný příklad toho, že k vyjádření jakékoli scény nepotřebujete jediné slovo, přesto vám všichni hráči uvěří přesně to, čeho jste chtěli docílit.

Vše to začíná jediným stromem a vlastně i semínkem, jež se vydává po cestě za vyklíčením. Jak ale z něj vyroste nádherný, do výše upínající se strom, napadne ho zákeřný pavouk, snažící se ukrást mu jeho možnost, jak se rozmnožit – tedy další semínka. To jedno poslední se naštěstí dostává k hodnému… ehm, dejme tomu, že oživlému zvířátku panu Lucernovi (nápadně podobajícímu se lampionu), jež ho se svou partou kamarádů hodlá ochránit, než nastane vhodná doba k zasazení. Ukryje ho tedy v sobě samotném a vydává se společně se svými kamarády na cestu, z níž možná nebude návratu. Asistují mu Pan Větvička, Pan Peříčko, Pan Houba a Pan Makovice, z nichž všechny můžeme ovládat, kdy se nám zlíbí. Pro vyřešení nastalé situace využijeme vždy pomoc právě některého z těchto hrdinů, každý se totiž odlišuje fyzickými proporcemi, ale hlavně svými schopnostmi. Pan Větvička se kupříkladu může natáhnout, kam jen chce, Pan Makovice zase dokáže porazit jakéhokoli nepřátele svou silou, Pan Peříčko umí létat a podobně… Ani jeden se mi po celou dobu hraní nezdál zbytečný, všichni byli jednou k užitku. A také musíme brát v potaz, že nám hra pokaždé dává vybrat, koho použijeme k řešení problému – můžeme samozřejmě postupně volit všechny.

botanicula-wallpaper-05-1920x1200-wide

Celková hratelnost spočívá v originálním prvku průzkumu světa, při němž narážíme na různé situace, kdy někteří vedlejší hrdinové potřebují naši pomoc. Někdy se rovněž nedostaneme dál, dokud svépomocí nenalezneme pět peříček, díky nimž nám pryč odletí tajemné zvířátko, připomínající pařez. Občas po nás přímo ostatní postavičky vyžadují, abychom jim v něčem pomohli, že jinak nás nepustí dál. Možnosti, jakými Botanicula předsouvá hratelnost kupředu, se pokaždé malinko liší. Nikdy vám ale nebudou připadat stereotypní.

Co by mi připadalo jako hřích nezmínit, to je rozhodně grafika a ozvučení. Hry jen málokdy navozují dojem skutečně krásně vypadajícího uměleckého díla, ale pokud se podíváme byť jen na jednu hru od Amanita Design, okamžitě shledáme, kolik umění se v ní skrývá. Přitom ho objevíme hned na první pohled. Nese ho sebou ručně malovaná grafika, orchestrem nahraný zvuk a hudba nebo grafické prvky či různé minihry. Hra na mě zapůsobila opravdu neopakovatelným dojmem, kdy část mého já chtěla nepřestat zírat a druhá jat se prozkoumávat, co nového hra přinese. Amanita Design si rozhodně právem zasluhují všechna ocenění, jenž byla jejich hrám udělena. Nic vás tolik nenaladí do nového dne, jako poslech a podívaná na tak krásný, pestrobarevný, avšak přitom střízlivý svět.

Botanicula-1

S hardwarovou optimalizací se tvůrci nemuseli dlouho zaobírat – Botaniculu plynule zahrajete na kdejakém starším počítači. Ani jsem vlastně nezaregistroval žádné technické problémy, co by hře ubíraly na kráse…

Teprve s příchodem takových her, jako Samorost, Machinarium nebo právě Botanicula se hry zařadily po bok moderního, nezávislého umění. Tři roky starý počin, pocházející z českých luhů a hájů, nás znovu přesvědčuje o kvalitách tamních řemeslníků. Ano, slyšíte správně. Vytváření her podobných téhle se rovná řemeslné práci, u které její tvůrci nechali kus svého života. Nemůžu se zbavit dojmu, že tohle všechno se mi jenom zdálo; tak nádherný sen jsem tedy ještě neměl. Po štípání přichází na řadu uvědomění, že hra Botanicula skutečně čeří vody videoherního průmyslu svým důvtipem, originalitou a ostatními krásami. Víc takových her!

10 z 10.

klady:

nádherný styl ručně kreslené grafiky a ozvučení,