Command & Conquer: Red Alert 3 – RECENZE – Vzestup Matičky Rusi

Jak by to vypadalo, kdyby lidstvo mělo stroj času a možnost změnit historii? Přesně na tuhle otázku odpovídá herní série Command & Conquer. Ve volném pokračování Red Alert 3 jdou Rusové po Albertu Einsteinovi a když se vrátí zpátky do své doby, nestačí se divit.

Datum vydání: 28. října 2008
Vývojář: EA Los Angeles
Platformy: Microsoft Windows
Žánr: Strategie

Svět je rozdělen mezi tři mocnosti – Impérium vycházejícího slunce na východě, Spojenci na západě a mezi nimi Sověti. Bez atomových bomb (nebyly nikdy vynalezeny) se druhá světová válka protáhne. Rusové vyhrávají nad Spojenci, když přijde do Kremlu nečekaná zpráva o útoku Impéria. Zuří třetí světová válka a strany jsou vyzbrojeny opravdu neobvykle. Všude jsou Tesla cívky, Sonic delfíni, Tanya nebo ozbrojení medvědi.

V Red Alert 3 může hráč hrát za všechny tři mocnosti. Příběhy frakcí vypraví klasické, hrané cutsceny. Tyto krátké filmy jsou vtipné, plné známých tváří a vydaly by na celovečerní film. Každý velký vůdce má po svém boku sličnou pomocnici, která navíc s hráči komunikuje/rozptyluje je během misí.

Hlavním tahákem Red Alert 3 je kooperace. Kampaně se dají hrát v libovolném pořadí. Každá ze tří kampaní má dvacet sedm samostatných misí. Na začátku každé mise si vyberete, chcete-li hrát s počítačem nebo v co-opu. V kooperativním režimu musíte od začátku do konce mise spolupracovat se svým kamarádem. Pokud nemáte k dispozici parťáka, zastoupí ho AI, bude těžit suroviny, stavět další jednotky a útočit nebo bránit.

Jako v každém Red Alertu i tady vše začíná těžbou surovin. Stačí postavit rafinerii a kredity se pohrnou. Potom se přejde ke stavbě, ta je tady pojmuta jedinečným způsobem. Zatímco Spojenci staví klasicky – nashromáždí kredity a zadají stavbu, po dokončení stavby teprve objekt umístí na mapu. Sověti mají poněkud jiný systém – umístí stavbu na mapu a potom mohou sledovat průběh stavění. A nakonec Japonci, tedy Impérium – vyrobí si jednotky, které se potom přemění na stavbu. Jednotlivé postupy mají své plusy a mínusy. Musím přiznat, že tahle různorodost mě neuvěřitelně potěšila.

Red Alert 3 je parodie ve všech směrech. Je to skvělá strategie, proti tomu se nedá nic říct, ale výbuchy smíchu provází celou hru. Ať už jde o cutsceny, pojmenování jednotek nebo kooperace s kamarády. Soundtrack je jeden z nejlepších vůbec. Tvůrci si daly na hře hodně záležet a je to vidět.

Hodnocení 9/10