Fallout 4 – RECENZE – Jaderná válka na programu dne

Čtvrtý Fallout se pyšní jedním z nejkratších čekání všech dob. V červnu 2015 oznámen, na podzim už vychází… Prospělo rychlé vydání hratelnosti a celkovému stavu hry? Těžko říct. Na jednu stranu obrovský svět, kam se člověk rád ztratí, ale druhým pohledem nesmírně zabugovaná hra, o níž se těžko mluví. Převážily celkové kvality zápory?

Kované hráče série čtvrtý díl nejspíš zklame. Jakmile se k nim dostane, uvidí první z řady velkých nedostatků zjednodušování. Jako velkou ostudu vidím fakt, že Bethesda krom přidání nových prvků neinovovala herní engine. Ten totiž používá i pět let starý Skyrim. Grafika u tohoto titulu nepatří mezi přednosti, ovšem kdo by se pustil do hraní s grafickými módy, ten by si ji mohl zlepšit. I přes jasnou zastaralost zpracování nabídne své silné chvilky, jenže občas se zastavíte u tak hnusné textury, že je až s podivem, v jakém roce hra vyšla. V každém případě se čtvrtý Fallout povedl v několika jiných ohledech.

Fallout 4

Za ty lze označit dobře vyvážený RPG systém perků. Jak už jsem zmínil, autoři tento díl zjednodušili až na kost, proto chybí větší systém abilit a krom RPG Fallout 4 působí dojmem střílečky. Ale jakkoli jednoduchý vám systém perků připadá, jeho strom se táhne na velkou vzdálenost, takže v žádném případě nestihnete během jednoho dohrání uplatnit všechny perky. Každý z nich přidá jinou schopnost a některé hráč ani nepotřebuje. Fallout si díky nim zaručil velkou znovuhratelnost, takže v tomto případě mu nic neupírám.

Horší situace panuje v příběhu, který si bere inspiraci v klišovitých filmech o apokalypse. Nic dobrého z něj neplyne. Můžete se přidat k jedné, nebo druhé straně, ale ve výsledku hra dopadne vždy stejně. Začátek příběhu nijak neohromí. To se jednoho krásného dne díváte na televizi, staví se u vás otravný inspektor místních atomových bunkrů (hrozí totiž jaderný konflikt s Čínou), načež začnou zvonit sirény a dny Země, jak ji známe, jsou sečteny. Probudíte se o dvě stě let později, zemře váš manžel/ka (ano, můžete hrát za ženskou postavu), unesou vašeho syna, a tak se vydáte ho hledat. Příběh se mi nelíbí kvůli několika hlavním aspektům. Za prvé, dialogy. Nic horšího jsem u RPG her zatím neviděl. Systém výběru dialogových možností se omezil na jednoslovné možnosti typu „Sarkasmus“, „Ano“, „Ne“, „Možná“, nebo v lepším případě: „Pomůžu vám“. Naopak oceňuji dialogy, v nichž můžete uplatit RPG hrám staré známé vydírání/přesvědčování. Aspoň jeden prvek velkých RPG zůstal… Druhá věc: zápletka. Víc snad říkat nemusím.

fallout 4 4

Další klad, které Fallout opravdu nepostrádá (ačkoli v recenzi hlavně kritizuji), se jeví samotný systém střílení. V každém případě Fallout zabaví jako dobrá střílečka, u které strávíte jen několik hodin vylepšováním své zbraně. V.A.T.S. sytém umožní, abyste si rozplánovali střílení do jednotlivých akcí, ale ruku na srdce: k ničemu ho nepotřebujete. Střílení člověka neomrzí ani po desítkách hodin hraní, takže v tomto směru vidím jasný důkaz, že se čtvrtý Fallout z velké část povedl. Jen ten příběh, dialogy, vzhled a bugy…

Veteránům série přinese zklamání, nováčci ho však přijmou s nadšením. Až na velmi nepřehledné menu, které se podobá konzolovým hrám, špatnou grafiku a obrovské množství bugů Fallout 4 hodnotím kladně. Revoluci ale nečekejte.

7/ 10

Klady +

• Systém střílení