FIFA 17 – RECENZE – každoroční fotbálek v novém hávu

25. 12. 2016 Jakub Fišer
834 zhlédnutí

Člověka, který sportovní simulátory nehraje, musí jednoduše iritovat, jak jsou „ty ovce“ schopné zaplatit každý rok přes tisíc korun za nový ročník jejich FIFy, NHLka a dalších. To jsou ale lidé neznalí, neboť nikdy nemohli zažít, jaké to je ponořit se do série jako je například FIFA. Jakožto již dlouholetý hráč vám mohu zaručit, že fotbalový simulátor FIFA se každým rokem vyvíjí a snaží se najít balanc mezi nejzábavnější pařbou a nejrealističtějším zpracováním nejkrásnější týmové hry na světě. Zcela upřímně se vám k něčemu přiznám – letošní díl jsem dlouhou dobu shledával zbytečným a nechtělo se mi jej kupovat. Myslel jsem si, že engine hru nezmění tolik, jak se předpokládalo, že příběh módu Cesta bude prvoplánový, že nudné a chybné aspekty minulého dílu zůstanou neopravené atd. Jak to dopadlo? Odpověď na tuto a mnoho dalších otázek naleznete v několika dalších odstavcích, tak se příjemně posaďte, společně se vrháme na procházku světem nejoblíbenějšího sportovního simulátoru, který kdy na našich herních strojích fungoval.

Člověk osvědčený minimálně třemi ročníky si již zvyká na to, že mezi jednotlivými ročníky FIFy je minimální rozdíl. Ne tak je tomu ale u letošního ročníku FIFA 17. Ten přináší několik podstatných změn a dalo by se říct i nových herních mechanik, probereme si je postupně. Tou, dle mého názoru, nejzásadnější je nový herní engine Frostbite, který můžeme znát z několika posledních her od EA. Mně se osobně engine líbí, přibližuje hru zase o něco blíže realitě a to je u hry, jako je FIFA, nesmírně důležité. Engine přináší několik velkých změn (hráči se celkově zbavili své plastičnosti), ale i malých detailů, které stejně nejdou přehlédnout – rotující míč, pára od úst hráčů, vymodelovaní trenéři, krásnější stadiony, fauly konečně vypadají jako fauly a tak podobně.

S novým enginem se ale také zrodila jedna fantastická věc, která u her sportovního žánru nemá moc zkušenosti – příběhový mód. FIFA 17 je první FIFou a jednou z prvních sportovních her, ve které je plnohodnotný příběhový mód. Zde se ujmete role Alexe Huntera, mladého klučiny z předměstí Londýna a pokusíte se během jedné sezóny vytáhnout jeho prestiž do maxima a vyhrát Premier League. Snad moc nenapovím, když řeknu, že ve hře je opravdu hodně klišé, ale sem tam se objevila i zvratová otočka, kterou bych nečekal. To, co ale dělá Cestu (jak se tato „kampaň“ jmenuje) skvělou a klidně by se dalo říct i nádhernou, je onen Frostbite engine, který ze hry dělá naprostou krásu – nechci se opakovat, ale FIFA 17 je prostě velmi dobře vypadající hrou, šmitec.

Když se podíváme na herní módy, těch nijak extra neubylo, ani nepřibylo. V offline sekci si opět můžete zahrát zápas s libovolnými týmy (Výkop), dát si turnaj, pustit se do koučování vašeho oblíbeného celku, nebo samozřejmě, dnes již zmiňovaný, příběhový mód Cesta. Co se týče online hraní, je tu klasický zápas 1v1 a další, které znáte z již předešlých ročníků. Svou vlastní kategorií je potom FIFA Ultimate Team, zkráceně „FUT“. Pokud tento mód neznáte, je to prosté – kupujete si balíčky s hráči, které potom stavíte do svého týmu a snažíte se vytvořit tým snů z hráčů vám dostupných. FUT se dá hrát jak offline, tak online, čili zábavy si užijete dosyta; znám několik hráčů, kteří jíž několikátý ročník FIFy hrají pouze FUT.

Co se týče samotného obsahu – hra je opravdu velká – dostanete přes 30 lig z 28 zemí světa. Jak je to již klasicky, do každého ročníku přibývá nová liga, letos je to japonská J1 League. Licencí na televizní grafiku se letos dočkaly (stejně jako vloni) anglická Premier League a německá 1. Bundesliga, nově ale i anglický domácí pohár FA Cup. Pokud tedy přijde dotaz na licence, FIFA v tomhle rozhodně vede nad svým japonským kolegou od Konami – Pro Evolution Soccer 2017.

Když už je řeč o PES 2017, nabízí se srovnání – jako každý rok. Musím dát za pravdu, že loňské ročníky byly skutečně velmi vyrovnané a v mnohém FIFu PESko překonávalo. Letos se ale opět vše vrací do svých zajetých kolejí a FIFA naplno drtí nelicencovaný divný japonský fotbálek, který se může ohánět pouze licencemi pro evropské poháry Liga Mistrů UEFA a Evropská Liga UEFA. Obzvláště potom pro hráče na PC je letošní ProEvo propadák, neboť to je ve skutečně žalostné formě, co se PC portu týče. FIFA je letos dostupná na nových konzolích (PS4, Xbox One) i na těch starých (PS3, Xbox 360) a samozřejmě, že i na PC; ještě upozornění – konzolový port pro PS3 a X360 neobsahuje Frostbite engine.

Verdikt

Letošní FIFA přináší to, co od každého nového ročníku čekáte – aktualizované dresy, ligy, soupisky atd. Zároveň ale přináší i něco zcela nového, jako je příběhový mód Cesta, kvůli kterému zkrátka stojí za to vyzkoušet novou FIFu, ať už jste, či nejste fanouškem série. Vím, že jsem většinu recenze hru chválil a ono je to vlastně objektivní, protože skutečných chyb je tam pomálu, spíše jde o věci, které čekám, že budou opraveny / nahrazeny v několika příštích ročnících, ale jejich počet je tak zanedbatelný, že všudypřítomné ohromující detaily a zábavné podání hry je snadno přebije. Sedmnáctý ročník je jedním z nejlepších za poslední roky – za plný počet!

+ Fotbalový feeling přijde ihned, hra nabízí skvělou hratelnost, rychlou návykovost a hlavně to celé vypadá naprosto skvěle.
Pravdou je, že umělá inteligence občas vypoví službu, ale je to mnohdy spíše úsměvné, než skutečný problém v hratelnosti, takže pravděpodobně nic.

Hodnocení: 10/10

 



Elektronický časopis GAMING

E-časopis GAMING

Přidejte se k nám!

  • Partneři webu

    Grunex - PC hry, turnaje v PC hrách, internetová televize, hry zdarma

    Rewiz.eu Projekt na rozvoj a podporu elektronického športu

    Veterans - CZ/SK gaming community

    Akreditované IT kurzy a školenia

    AndreewCZ

    Copyright © 2015–2018 GamingSite.cz, všechna práva vyhrazena, ISSN 2464-661X, podléhá licenci CC BY-ND 4.0