Game of Thrones: Telltale Games, ep. 2 – Lost lords – RECENZE – Ztracení lordi

06. 09. 2015 David Strnad
1 025 zhlédnutí

Druhá epizoda slavného, celkem pětidílného seriálu od Telltale opět dokazuje, že přes různé nedostatky, plynoucí ze šití horkou jehlou se stále dá diskutovat o nejlepší adaptaci Písně ledu a ohně vůbec. Ačkoli jej někteří předem zavrhnou pro krátkou herní dobu, a tedy i vysokou cenu, odbyté animace nebo prostě neznalost herního světa, nutno uznat kvality, bohužel však také nedostatky. Co si budeme nalhávat, na seriál HBO tato adventurní série jednoduše nemá, ale bezesporu překonává původní ztvárnění do podoby hry (pamatujete si to divné RPG francouzských vývojářů? Taky ne? Inu, nedivím se, pokud jste ho ani nezaregistrovali). Čím se ale první epizoda od té druhé nepoznatelně liší? Určitě vás to překvapí, ovšem najde se pár odlišností, za něž byste sice ruku do ohně nedali, nikdo by však nediskutoval o jejich pravosti. Změnilo se toho dost – přečtěte si sami…

lost lords 4

Telltale zavedlo prakticky vzato úplně nový žánr, jenž překonfiguroval původní adventury, aby je vyplivl jako epizodické interaktivní filmy s možností do jisté míry měnit děj. Recept, který na papíře nevypadá špatně, se při realizaci značně komplikuje. Někdy se sice taková formulka povede, v případě adaptace seriálu Hra o trůny ovšem pár částí skřípe. Řeknu vám to narovinu – většina animací působí vskutku amatérským dojmem, přičemž když se díváte opravdu pozorně, objevíte v nich závažné chyby. Co třeba takoví rytíři, pod nimiž zmizela lavice? Nebo špatně provedená animace čištění meče? Oba zmíněné případy se vyskytují v první epizodě, u té druhé se vývojáři pravda pokusili něčeho takového vyvarovat… Ale na druhou stranu, od čeho existují herní patche? Žádná hra se nedostane na trh bez chyb, bugů či glitchů… A ta od Telltale už vůbec ne.

Pokud jste už dohráli první epizodu jménem Železo z ledu, nemohl vám uniknout její vyhrocený konec a teď pozor – přichází nevyhnutelný spoiler. Nechcete-li, abych vám ho odhalil, přeskočte na další odstavec… Připraveni? Dobrá. Na dosti vyhroceném konci první epizody natáhl brka jeden hráč Hry o trůny; víc prozradit nehodlám, takže si to zjistěte sami. Nejlépe hraním. To vám zabere méně než dvě hodiny volného času.

lost lords 3

Druhý díl adventurního seriálu z dílny amerických Telltale ukazuje situaci po odchodu Ramsayeho Sněha (nemanželského syna zrádcovského lorda Roose Boltnona, pána hradu Hrůzov) ze severské pevnosti Ironrath, dění plné intrik v hlavním městě Králově přístavišti, scénu na Zdi, obří stavbě, chránící Sedm království před divokým lidem a dalším nebezpečím… To ale není zdaleka vše! Do příběhu druhé epizody se přidala čtvrtá dějová linka exilového lorda Ashera Forrestera, pobývajícím na druhém kontinentě. Essos se jeví ještě trochu nebezpečnějším místem než Západozemí – knihy i seriál, hry nevyjímaje, ho prezentují v kontextu otroctví, válek a hladu. Sjednotila a většinu otroků však osvobodila princezna vyhynulé dynastie, Daenerys Targaryen. Snad moc nespoileruji, když řeknu, že se s ní ve hrách zanedlouho setkáme taky. Čtvrtá dějová linka tedy ukazuje osudy Ashera Forrestera a jeho přátel – kteří létají od průšvihu z průšvihu. Pátá dějová linka volně splývá s tou, jež skončila v první epizodě. Však se o tom přesvědčte sami.

Příběh ani tentokrát neztratil nic ze svých kvalit. Protkaný mistrnými dialogy a zahrnut vše říkající atmosférou, jež vás poněkud vyvede z míry, představuje hlavní důvod, proč si tuhle adventurní sérii (a mnoho dalších) nenechat ujít. Telltale zvládají každou premisu vyprávění s neuvěřitelnou lehkostí, díky čemuž se plně ponoříte do hraní. Nic vás tolik nepřekvapí, jako náhlý zvrat v příběhu, jimiž Telltale po pravdě zrovna nešetří. Nelze říct, že by to mělo být na škodu. Akčnosti tato série užívá jako ničeho jiného. A kupodivu se dočkáte i zjištění, že některá z postav ještě zdaleka neřekla poslední slovo, když měla umřít v předešlém díle.

lost lords 2

Rozhodnutí se znovu jeví spíše kosmetická, žádná z voleb se neprojeví k závěru epizody. Upřímně, nic jiného od Telltale se ani neočekává. Kvalitní příběh, hezká stylizace grafiky a hudba – to ano. Ale přítomnost voleb, jež se naplno projeví až v pozdější části série – nikoli. Byť ovlivňují průběh děje, nedočkáte se jiných konců… Což se zdá poměrně logické vzhledem k tomu, že by se postupem času musela série pohnout zrovna tím směrem (a při větvení by proto vznikly rovnou minimálně dvě). Při hraní her od Telltale jsem si už prostě zvykl na fakt, že se nikdy moje volba neprojeví teprve po uplynutí času, ale okamžitě a nárazově, v rámci možného větvení.

Grafika a animace, téma, jež mě zvlášť v tomto případě nenechává chladným, druhá epizoda opakuje ve stejné podobě. Styl grafiky se od minula prakticky nezměnil. Pořád se máme na co dívat, ručně kreslená prostředí vypadají opět nádherně a celá scenérie budí dojem středověké malby. A druhá položka na seznamu? I podruhé velká bída. V sérii Tales from the Borderlands se studio Telltale snažilo polepšit, pravděpodobně ji však vyvíjel někdo jiný. Tam mi animace nevadí, protože se nesrážejí trapnými chybkami a nedodělky. Game of Thrones, konkrétně druhá epizoda, vesměs neurazí, ale někdy se podivíte, jak to že při současném vývoji technologie se ta postava hýbe tak trhaně. A mně nezbývá, než doufat, že se to v další epizodě změní.

Hudební složka znovu dokazuje kvality práce svých tvůrců. Tady skutečně není co vytknout.

Epizodní série Hra o trůny ještě zdaleka nevystřílela všechnu svou munici – tedy dějové zvraty, skvěle napsané dialogy a prvotřídní zápletku. I nyní se vším zmíněným dokonale pracuje, snaží se využívat všeho, co má po ruce. Ale výrazné vady na kráse jí upírají několik bodů hodnocení. Jestli přivřete obě oči a začnete na hře hledat jedině to pozitivní, jste na dobré cestě si tento polo-interaktivní film užít. Pokud navíc milujete knihy a filmovou adaptaci ze série Píseň ledu a ohně, zaměřte se na právě dokončenou sérii od Telltale. Když už nic jiného, alespoň vám zkrátí dlouhou chvíli.

7 z 10.

klady:

• příběh, dialogy a zápletka,