Hrajeme si s fyzikou – RECENZE – Portal, Garry´s Mod, Quantum Conundrum

Hry jsou vytvořeny pro požitek hráčů, pobavení, zahnání nudy, nebo se jen tak odreagovat. Jsou zde ale i takové, ve kterých si můžete vyzkoušet, jak vlastně fyzika funguje, nebo zjistit, jak by mohla na jiných planetách… Malinko to Sci-fi v tom je, to je pravda.

Hry, které jsem si pro takové téma vybral, jsou následující. Všem velmi známý Portal, jeho napodobenina Quantum Conundrum a také částečně Garry´s Mod.

Garry´s Mod je velmi zajímavý tím, že si zde můžete hrát opravdu se všemi komponenty, které si stáhnete, nebo jsou již předinstalované. Knihovní prvky jsou nedílnou součástí vašeho hraní. Samozřejmě se ve hře nachází různé módy, které můžete hrát, ale jak již nadpis napovídá, jsme zde kvůli fyzice, protentokrát. Na mapě si můžete navolit vše, co byste rádi vyzkoušeli. Od pohybování s figurínou, jak by se chovala ve stavu, kdy padá, navolit si pohyb ve „stavu beztíže“. Postavíte si figurínu na stole, která nemá kola. Je tedy samozřejmostí, že se vám pohybovat nebude, pokud ji svou „laserovou“ zbraní nepomůžete. Pokud ale kolečka nebo mechanizmus na pohyb přidáte, uvidíte různé výsledky. Zde si i konstruktéři různých věcí mohou vyzkoušet, jak a co do produktu přidat – samozřejmě se nejedná o nijak úžasný program, to ne. Spíš pro začínající, náctileté nadšence.

Quantum Conundrum je zase o něco jiný šálek kávy. Jedná se o úkoly, u kterých musíte občas zapojit mozkové buňky. Úkoly jsou takové, kde musíte používat vše, co najdete kolem sebe, abyste jejich váhou, hozením, či přeměněním otevřeli vchod do dalších místnostní, abyste napojili další část vedení, které vás povede vaším směrem. Když chcete přenášet věci z jednoho místa na druhé, přepnete se do režimu, kde nejsou žádné barvy, vše je bílé a hraní s fyzikou může začít. Tato hra je dle mého názoru lepší na hraní, protože okolí je jako z malebného pohádkového hradu či zámku. Necítíte se nijak frustrovaní, a hraní bude tudíž více zábavné. Zde mluvím hlavně o oponentu Portal.

Portal – zde se jedná o vcelku podobné hraní, jako u Quantum Conundrum. Jsou ale použity jiné „zbraně“. Máte zbraň, která má 2 funkce. Oranžový a modrý portál. Pokud chcete někudy projít, nebo něco daným otvorem otevřít, musíte aktivovat oba portály. Zde si jde krásně hrát s gravitací, pokud padáte z větší výšky a použijete portál, ocitáte se opět nahoře, odkud již padáte s větší rychlostí a takhle stále dokola, až svou rychlost nebudete zvládat. Jediné mínus podle mne je zvuk robota, který vás celou dobu doprovází a prostředí samotné. Celé okolí je pouze z jedné bílé barvy a občasné komponenty jsou z černé. Hlas robota a vlastně vše, co jsem již řekl, může malinko strašit mladší hráče. Samozřejmě všechny hry jsou pro hráče všeho věku.