Když hráči vstupují mezi vývojáře – Vytvořte si vlastní hru (1) – TÉMA

  • Game Maker Studio

Díl první – Instalace a seznámení

Předpokládejme, že většina z nás tuší, jak se tvoří mnohahodinové hry. V jejich jádru pracuje mocný engine, nástroj, pomocí něhož vývojář vdechne svému titulu život. Stará se o práci kódu, animací, textur a všeho kolem – ale můžou jej používat i nezkušení? Odpověď se liší, protože ne každý engine potřebuje schopného programátora. Spousta hráčů si jednou položila otázku, zda by dokázala vytvořit vlastní hru. Kupodivu existuje velké množství programů, díky nimž zvládne naprogramovat jednoduchou hříčku každý.

Uveďme třeba komplexní Game Maker (či jeho moderní ekvivalent Game Maker Studio), který vám ukážu v krátké sérii mini návodů. Už od počátku milénia zprostředkovává nejen amatérským vývojářům způsob, jakým psát své vlastní hry. Pojem psát se Game Makeru týká dost málo. Sice nabízí možnost psaní kódu v jazyce GML, ovšem pro začátek využijeme jednoduchého přetahování ikonek, čímž se zde programuje.

Nejdřív si jej však tady stáhněte. Odkaz zobrazuje link ke stažení programu Game Maker Studio, starší verzi totiž lze získat pouze v úložištích souborů. Doporučuji link přímo od výrobce. Tento engine společnost YoYo Games uvolnila zdarma, avšak prodává se též placená verze Professional; stačí vám ta základní. Jakmile dokončíte instalaci, spusťte program. Asi se podivíte nad celočerným designem – nedá se na něj dlouho dívat… Zvolte alternativní vzhled, pokud vás irituje.

Program vás vyzve, abyste zadali přihlašovací údaje nutné pro získání lince. Klikněte na Register a vyplňte je. Bohužel se takové postupy nevymykají standartu, bez účtu ani ránu. Na oficiálních stránkách vám robot přidělí licenci, tu vložte do třetího pole.

Teď se vám zpřístupnil velmi užitečný a vcelku intuitivní nástroj, co ovládne i počítačový analfabet. V uživatelské menu GMS se vyskytuje devět záložek – nejdůležitější se jmenuje New, jež vytváří nové projekty. Stačí vyplnit pár kolonek (Project Directory umístí hru do daného adresáře a Project Name ani nemusím popisovat), než se otevře herní engine.

GMS

Své hře dejte jednoduchý název, rozhodujte však sami. Potvrďte tlačítkem Create a zrodí se projekt neomezených možností!

První díl seznamuje potencionální vývojáře s instalací a prostředím. Stáhnout a nainstalovat jeden program umí skoro všichni, ale v šedozelených ikonách se vyzná málokdo. Přesto se začnete orientovat po několika minutách.

Levý sloupec obsahuje kořenovou složku, kam se ukládají herní soubory. Sprites nese obrázky her, Sounds zvuky, Backgrounds pozadí scén, Fonts písma, Objects objekty hry, v Rooms se nastavují samotné scény a ostatní nechte ladem; využijeme jmenované.

Horní řádek s dvacítkou ikonek se ve většině případů šikne, až otestujeme svou hru. Prázdný list papíru vytváří nový projekt, složka je otevírá, disketa ukládá a tak dále… Nás kromě nich zaujme tlačítko Play, kterým spustíme hru.

V dalším díle si ukážeme, jak vytvořit jednoduchou plošinovku.

GMS 2

3 komentáře: „Když hráči vstupují mezi vývojáře – Vytvořte si vlastní hru (1) – TÉMA

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *