Observation – RECENZE – Očima stanice!

Hororové hry jsou většinou tmavé, plné vlhkých jeskyní, duchů malých holčiček a jako dekorace většinou slouží kusy lidských těl. Observation nemá nic z toho a stejně vás dokáže k smrti vyděsit. Podobně jako v Somě vás totiž děsí samotný postup hrou a to, že v Observation hrajete jako AI a fakticky nemůžete umřít, situaci nijak nemění.

• Datum vydání: 21. května 2019
  • Vývojář: Stories Untold
  • Platformy: Microsoft Windows, PlayStation 4

Potřeba objevovat tajemství jiných planet, lidstvo žene kupředu. Musíme zjistit, jestli jsme tady sami a musíme najít nové, obyvatelné planety. Proto stanice podobné ISS krouží kolem vesmírných objektů a objevují všechno, co se objevit dá.

Vesmírná stanice Observation se probouzí k životu potom, co ji postihla blíže nespecifikovaná kalamita a na nějakou dobu ji vyřadila z provozu. Pokročilá inteligence (AI) na stanici S.A.M. zjišťuje, že velká část jeho paměti byla vymazána. A doktorka Emma Fisherová, jediná členka posádky potřebuje jeho pomoc.

Než se dostaneme někam dál, na chvilku se zastavíme u samotného faktu, že hráč nehraje za doktorku, ale AI. Vaším úkolem sice je pomáhat doktorce Fisherové s obnovením hlavních systémů a s kontaktováním Země, ale zároveň jste to vy, kdo potřebuje pomoct. Protože vy jste mozek stanice. A bez vás nemá Emma nejmenší šanci. Tenhle fakt vás celých 6 hodin nezvedne ze židle a Observation budete chtít dohrát najednou.

Celou hru balancujete na hraně, jste člověk nebo počítač? Vaším prvním úkolem je autorizace Emmina hlasu a když shodu nepotvrdíte, Emma přejde na ruční ovládání. Přece nebude čekat než si S.A.M. porovná nuly a jedničky. Na druhou stranu, když s vámi přímo mluví a o něco vás žádá, nechová se k vám jako ke kusu šrotu. A často se stane, že jí chcete pomoct, ale nepovede se to. A i když AI nemá city, hráče to zabolí.

Na začátku hry děláte hlavně dveřníka. Otevíráte Emmě dveře a skrz kamery ji pozorujete a pomáháte hledat dokumenty a data v laptopech posádky. Většinou musíte vyřešit nějaký puzzle, abyste se dostali dál, ale po chvilce civění do monitoru projdete dál. Postupem hrou S.A.M. dostane přistup k ovládání drona a díky tomu může chodit s Emmou a přímo objevovat. Dalo by se říct, že s každým vyřešeným puzzlem má S.A.M. větší (moc) kontrolu nad stanicí, ale funguje to i obráceně. Jestliže nevyřešíte dostatek puzzlů, je možné, že se na konec hry ani nedostanete. Řešení hádanek vám dává pocit, že jste potřební, a aniž byste si toho všimli, vyplňuje to prázdná místa mezi objevováním klíčových stop.

Na první pohled se Observation ztrácí mezi ostatními horory, ale tenhle dojem nemůže víc klamat. I když hrajete za AI, vy jako hráč jste pořád člověk, a to dělá hru originální. Observation dokáže nabídnout opravdu hodně velkou výzvu, hlavně v podobě puzzlů a ovládání, ale pokud si v klidu chcete projít její příběh, na internetu je spousta návodů, jak to udělat a nezaseknout se. Za mě je největší mínus fakt, že je hra Epic Store, ale i tak si zaslouží pozornost hráčů.