Průměrné FPS pro plynulý zážitek z hraní? – TÉMA

25. 05. 2016 Filip Starý
1 585 zhlédnutí

Téma tohoto příspěvku se zdálo ze začátku velmi jasné, ale vše se změnilo v okamžiku, kdy jsem narazil na internetové diskuze týkající se našeho zraku. Po hodinách strávených čtením příspěvků všelijakých „odborníků“ jsem překvapivě nebyl o moc chytřejší. Našli se i jedinci, kteří tvrdí, že lidské oko nedokáže vnímat víc jak 30 FPS, čili třicet statických obrázků promítnutých za sebou v jedné sekundě, což je samozřejmě nesmysl.

Musím také upozornit, že tento příspěvek bude obsahovat spíše subjektivní názory, protože objektivita se ve zmíněném tématu hledá těžko. Co se týče samotného zraku, přikláním se k názoru, že ve vnímání FPS hraje největší roli mozek, popř. konkrétněji reflexy. Oko jako takové, dokáže patrně vnímat vizuální podněty téměř kontinuálně, jak na čočku dopadá světlo, čili nekonečně mnoho snímků za sekundu. Mozek ale nedokáže impulsy z oka tak rychle vstřebávat, a proto je musí zredukovat. S největší pravděpodobností je také redukuje podle našich požadavků. Například, když relaxujeme nebo se právě probudíme, tak je mozek z části utlumený a nebude údaje z oka registrovat stejně rychle jako při hraní střílečky nebo např. při činnostech vyžadujících veškerou naši pozornost a rychlé reflexy (např. sport).L0112_FrameRates

Co se tedy týče počítačových her, většina hráčů se shoduje na názoru, že náš mozek dokáže vnímat rozdíly přibližně do 100 FPS a s čím dál zvyšujícími se hodnotami vnímá změny méně a méně. Pro ujasnění je třeba ještě zaběhnout do problematiky počítačových monitoru. Z jednoduchého výpočtu zjistíme, že 60Hz monitor nedokáže zobrazit více jak 60 FPS a při vyšších FPS už dochází jenom k plýtvání výkonu nebo je potřeba zainvestovat do monitoru s více Hz. Abychom se dostali již ke konkrétním hodnotám, tak například ve většině strategiích si vystačíme s 30 FPS a hra nám bude připadat plynulá. U MOBA her už budeme potřebovat něco okolo 50 FPS a u stříleček typu Counter Strike hrají profesionálové s nejméně 80 FPS, hlavně kvůli rychlému chodu hry, kdy rozhoduje každá milisekunda. Samozřejmě to hned neznamená, že střílečku nemá smysl hrát bez 80 FPS hrách, ale většina hráčů to dokáže rozlišit a 40 FPS nebudou vnímat jako plynulou hru.

Ve výsledku tak záleží především na typu hry, kterou se chystáme hrát a následně na našem mozku, kdy vyhodnotí hru jako plynulou.



Elektronický časopis GAMING

E-časopis GAMING

Přidejte se k nám!

  • Partneři webu

    Grunex - PC hry, turnaje v PC hrách, internetová televize, hry zdarma

    Rewiz.eu Projekt na rozvoj a podporu elektronického športu

    Veterans - CZ/SK gaming community

    Akreditované IT kurzy a školenia

    AndreewCZ

    Copyright © 2015–2021 GamingSite.cz, všechna práva vyhrazena, ISSN 2464-661X, podléhá licenci CC BY-ND 4.0