RTX – ZAJÍMAVOSTI – Jak to funguje?

18. 02. 2019 Filip Starý
243 zhlédnutí

Technologie Ray Tracing (RTX) je v poslední době velmi diskutovaným tématem a zároveň se částečně stává marketingovým tahákem, který se objevuje na nejnovějších grafických kartách. Co to ale vlastně je? 

Klíčem k pochopení RTX technologie je světlo. Světlo je dlouhodobým nepřítelem většiny herních vývojářů. Jedná se totiž o nejhůře napodobitelný prvek z reálného světa a zároveň na něm závisí vše. Pokud se tedy snažíte vyvíjet hru, která se má přiblížit co nejvíce reálnému prostředí, tak právě světlo je tím nejzásadnějším prvkem. 3D model vymodelujete snadno, textury napodobíte snadno. Animování je už trochu složitější, ale ne nereálné, stačí pořádně nastudovat anatomii a jde to snadněji. Tou nejvíce problematickou ingrediencí tak zůstává osvětlení. Jedná se o záření, které se v reálném světě odráží od všech povrchů, rozptyluje se, láme pod různými úhly a to je pro algoritmy pořádný oříšek. Světlo ale není problémem jen u her. Stačí se podívat například na malířství, zde je také napodobení reálného světla a stínů klíčovým prvkem a ti nejlepší maliří se naučili jak na to. 

Simulování reálného osvětlení ve hrách v reálném čase je výpočetně velmi náročné, ne-li nemožné, ale Nvidia se prezentuje tak, že se jim to opravdu podařilo. Je tomu opravdu tak?

S novou technologii RTX přichází i nový princip renderování herního prostředí. To už by se totiž nemělo předrenderovávat, ale bude se to dít v reálném čase. Aby to nebylo tak náročné, tak se to bude zaměřovat jenom na vaší postavu ve hře. Pojďme ke konkrétnějšímu příkladu a podívejme se na novinku Metro Exodus, která tuto technologii podporuje. Vaše postava vejde do místnosti. U klasických her by byla místnost již vyrenderována dle použitých zdrojů světla. U RTX vyšle algoritmus paprsky světla z pohledu vaší postavy a dle toho velmi nahrubo odhadne, kam paprsky doletí. Následně další algoritmus dopočítá osvětlení zbývajících pixelů, aby byla scéna v co nejvyšším rozlišení. Hra se jednoduše nebude starat o to, co je za vámi, dokud se tam nepodíváte. 

Díky těmto zmíněným “trikům” tak je grafická karta schopna renderovat v reálné čase a my bychom se tak měli dočkat mnohem přirozenějších scén ve hrách. 



Elektronický časopis GAMING

E-časopis GAMING

Přidejte se k nám!

  • Partneři webu

    Grunex - PC hry, turnaje v PC hrách, internetová televize, hry zdarma

    Rewiz.eu Projekt na rozvoj a podporu elektronického športu

    Veterans - CZ/SK gaming community

    Akreditované IT kurzy a školenia

    AndreewCZ

    Copyright © 2015–2019 GamingSite.cz, všechna práva vyhrazena, ISSN 2464-661X, podléhá licenci CC BY-ND 4.0