Simcity 5 – RECENZE – Těžké porodní bolesti a nestabilita

12. 07. 2015 David Strnad
2 169 zhlédnutí
Simcity 5 - Těžké porodní bolesti a nestabilita

Vedle ostatních her studia Maxis, které stálo například za takovými klasikami, jako jsou série The Sims, tu v žebříčku prodejnosti kdysi vládly i Simcity, tehdy fanoušky zbožňovaná mistrná díla. Tvůrcem konceptu a prvního dílu Simcity je Will Wrigth, spoluzakladatel Maxisu a jeho někdejší ředitel. Poslední díl vyšel asi před jedenácti lety, a od té doby se konkurenci zrovna nepodařilo jakoukoli hrou legendární Simcity 4 předčit. Dokáže to tedy další díl ze známého universa, nebo zmizí společně s ostatními městskými simulátory stavění v propadlišti herní historie? Kdo ví. Jedno je však jisté, a to fakt, že nejnovější díl provázely příšerné porodní bolesti.

Nechápu, proč tvůrcům trvalo tak dlouho, aby obnovili zašlou sérii Simcity, Na scéně se sice objevily i další simulátory stavění a chodu města, ale moc ji nevylepšili, či třeba jen trochu obohatily. A proto teď na řadu přichází v pořadí pátý díl, který více než po deseti letech znovu určuje kvality, ale také výtky žánru. Jak se mu ale povedlo uchopit model stavění? Kromě určitých pitomostí v podobě toho, že ze začátku člověk mohl hrát jen s připojením k internetu, a strašně dlouhé načítací době kvůli pomalým serverům, se poměrně vydařil. Tedy až na jednu výjimku.

To si tak zhruba dvě a půl hodiny vesele stavíte, než s hrůzou dojdete ke zjištění, že vám naráz zmizel prostor, který můžete využít pro výstavbu. Ano, tohle je opravdu ten jeden z mnoha záporů, opředený přes jinak dobrou hru. Prostor se jeví zkrátka opravdu maličký. Brzy, když už se počet vaši obyvatel rozroste cca. na deset, patnáct tisíc, nemůžete dále rozšiřovat vaše město. Tady ovšem hra naštěstí zcela nekončí – vaše budovy stále porostou do výšky, čímž umožní vašim obyvatelům, aby se k vám znovu začali stěhovat. Ale přesto je prostor hodně svazující, co se velikosti týče, a nijak na tom není dobře ani to, že můžete v jednom regionu postavit až šest měst. Ta jsou mimochodem vzájemně propojena, díky čemuž si můžete buď virtuálně nebo dokonce s přáteli vyměňovat různé služby. Dochází vám voda, elektřina, nebo zoufale potřebujete turisty? Není problém, prostě zapnete sdílení a ono už se to nějak časem zpraví.

Při stavbě města začínáte skutečně od píky. Nejprve napojíte na dálnici jednoduchou silnici, vytyčíte kolem ní rezidenční zóny, na kterých si obyvatelé, tak zvaní Simíci, postaví nejprve malinké domečky. Ty se s zlepšující se úrovní postupně zvětšují, až se rozrostou do podoby obřích mrakodrapů. Ale podotýkám, že i k tomu potřebujete hodně místa, takže raději stavte s rezervou. Kromě rezidenčních je třeba postavit i komerční a industriální zóny, v nichž se tvrdě pracuje – Simíci přece potřebují někde vydělávat peníze, že ano?

Zpočátku k chodu města nepotřebujete kdovíjak velké výdaje, ale jak jde čas, položky neustále přibývají. Když třeba do vašeho města zakoupíte nemocnici, která se prakticky okamžitě po zadání vybuduje, sebere vám to něco z příjmu. Pokud jste tedy v mínusu, máte velký problém, avšak i to jde nějak řešit. Po vybudování magistrátu zakoupíte oddělení financí, a to vám umožní konstantně zvedat nebo naopak snižovat daně, což váš příjem může značně posílit.

Ve hře si můžete vybrat hned několik možností, jakým směrem se budete ubírat. Tak jste kupříkladu fandy ekologie? Přesto, že máte na výběr omezený počet elektráren, čítající jadernou a uhelnou, kromě nich můžete postavit také větrnou nebo vodní! Ty sice víc stojí, ale zase tolik neznečišťují životní prostředí, vodu a ovzduší. Na výběr máte i při stavění čističek. Chcete tichnou, ale zato špinavou čističku odpadních vod, nebo tu pěkně drahou, ovšem ekologickou? Postavte, která se vám zlíbí. Všechny totiž máte odemčené již od začátku. Možná, že to neplatí pro všechny stavby, ale s rozrůstajícím se počtem obyvatelem se i ty postupně odemykají.

U jednotlivých odborů vám pomáhají vaši nezávislí rádci. Když tedy dochází elektřina, ikonka elektřiny se rozsvítí červeně a vy už víte, že musíte něco napravit. A jak následně naložíte s vašim městem, když už jste ho krásně postavili, a nyní netušíte, co dál? Specializujte ho na některé z odvětví, například postavte kasíno, sklady, výrobnu elektroniky nebo významnou památku. Tohle tvůrci vážně dotáhli k dokonalosti – hra obsahuje nespočet modelů celosvětově známých památek, jako je opera v Sydney, Eiffelova věž nebo Socha svobody, a mnoho dalších.

Hra vás také občas překvapí nějakou katastrofou, ať už se jedná o tu živelnou, nebo útok mimozemšťanů či obří godzilly. Kvůli nim často zjistíte, že potrvá hodně dlouho, než opravíte škodu, kterou napáchali.

V této recenzi nesmím zpravidla zapomenout na zmínku o skvělé optimalizaci. Ta se vážně dobře vyvedla a hra tak plynule běží i na pět let starých počítačích, což je skvělé. S procesorem Intel Core i5, 2 GB na grafické kartě a 4 GB RAM se Simcity ani jedinkrát netrhlo, a to se mi zdá úžasné.

Myslíte si, že Simcity nic nepřekonalo? Omyl, nedávno vyšlé Cities: Skylines, recenzenti hodnotí mnohem vyššími body, než Simcity z roku 2013. A dělají to právem, jelikož nové Cities dotáhli k dokonalosti to, kde Simcity hodně pokulhávalo.

Přes všechny nedostatky musím hru ohodnotit velmi dobrými sedmi body z deseti, přece jen není tak zlá, ale rozhodně má co vylepšovat…