South Park: The Stick of truth – RECENZE – Klacek pravdy vládne (15+)

16. 07. 2015 David Strnad
1 302 zhlédnutí
South Park: The Stick of truth

Kdo by v tomto případě čekal další celovečerní film z produkce Comedy Central, ten je teď úplně na omylu. Po několika nezdařených pokusech o hru podle stejnojmenného seriálu Matt Stone a Trey Parker vypustili do světa opravdu velkou perlu – RPG inspirované Game of Thrones. V seriálu jste si totiž skutečně mohli všimnout jistých náznaků, které kopírovaly zrádnou ságu mnoha tituly ověnčeného George R. R. Martina. Kromě nahoty, sprostoty, úderných dialogů nebo epických scenérií těchto pár tematických epizod nabídlo velkorozpočtový boj o tak zvaný Klacek pravdy. A jak samotný Cartman tvrdil, s jeho pomocí můžete vládnout celému vesmíru! Obdobně tomu bylo i u hry z roku 2014, jenže pár rozdílů by se přece jen našlo. Tak předně zde dvě frakce svádí boj nejen mezi elfy, válečníky a černokněžníky, ale především se do příběhu zaplétá také dějová linka mimozemšťanů a americké vlády. Do jaké míry se tvůrcům povedlo zvládnout systém RPG a popasovat se s třeskutě vtipným příběhem, to se dočtete v této obšírné recenzi.

m_southparktsot_review

Příběh sleduje osudy „nového děcka“, které se kvůli hrozivé minulosti přestěhovalo z minulého místa bydliště právě do městečka South Parku. Ať si vlastní postavičku v pozdější fázi pojmenujete jakkoli, Cartman pokaždé uslyší jen „Douchebag“, což v překladu znamená… No, řekněme, že to slovo na P. Oproti možnostem pojmenování vás ale hra nechá plně rozhodovat o tom, jak bude vaše postava vypadat. Navrhnete mu vlasy, případě brýle, pihy nebo třeba už jen barvu kůže. Můžete si tedy vytvořit černošského zrzka s lennonskými brýlemi, pokud na to máte odvahu. Cartman sice blíže nerozpozná, jak vypadáte, ale na určité narážky ohledně vzhledu rovněž dojde.  Brzy z poručíka Douchbaga povýšíte na kapitána, a nejen to. Čím dále se totiž ve hře dostáváte, tím více schopností, jak vašich, ale i ostatních postav, se odemyká. Celé se to točí kolem dětské hry na elfy a mágy, válečníky a léčitele nebo princezny a krále. Všemu přitom vévodí touha získat bájnou relikvii jménem Klacek pravdy, po němž pátrá nejedna postava. V průběhu hry ovšem dostanete na výběr, k jaké frakci se přidáte, což možná nemá velký dopad na děj, za to ale určuje vaše dispozice.

Na začátku si kromě vzhledu vybíráte také jednu ze tří specializací. Můžete tak být buď mág, válečník… nebo ehm, žid. Ano, slyšíte správně. Ačkoli v tomto případě nemůžeme mluvit o byť jen malinké rasové diskriminaci, malinko to zavání posměšky. Jenže takový už holt South Park (ať už seriál nebo hra), je. Rasově nekorektní, sprostý a vesměs urážlivý – takovými slovy by se dal shrnout v kostce. Ale přece zábavný! A to dokonce natolik, že XBOX verze musela být opatřena cenzurou v několika sexuálně naladěných částech hry. Kupříkladu v Austrálii málem ani nevyšla, protože ji téměř zakázali. A takové Německo povolilo vydání pouze v tom případě, že tvůrci vyretušují všechny svastiky, které se v ní dají najít. V případě svastik to ale není zase tolik kontroverzní. Nosí je na rukávech oživlé nacistické zombie, ale nebojují na vaší straně. Co se týče sexuálních scén – několik dospělých postav v nich na pozadí souloží, jindy se ve hře ocitnou obrovská dilda a podobně.

south-park-stick-of-truth(1)

Za zmínku rozhodně stojí skoro k dokonalosti dotáhnutý soubojový systém. Ten vedete pomocí jednotlivých tahů, kdy začíná váš soupeř, který třeba použije super-schopnost. Vy se ji pokoušíte odrazit, abyste ji v příštím tahu nenechali nepřátelům vykrýt. Na řadu přichází mimo jiné ovládání vedlejších postav, disponujících srandovními dovednostmi. Kenny může například vypustit ohavné krysy, jež takřka zmasakrují vaše nepřátele. Butters je zase Mág každým coulem, a tak hodně zamíchá bojem. Soubojový systém se v této hře vážně povedl, ale za nějakou dobu přejde ze zábavné kratochvíle do nudného stereotypu. Avšak to až k samotnému konci. Pořád totiž nabízí dost inovací, abyste nikdy nepřestali objevovat nové a zvláštní věci.

Ve hře vám bude k dispozici celé městečko South Park. Vlezete tedy do školy, na úřad, do různých domečků jeho obyvatel, projdete obchod, hamburgerárnu, nebo navštívíte mimozemšťany zaneřáděné Taco Ball. Přitom nikdy tak úplně netušíte, kterou perlu objevíte tentokrát. Z těch ale nehodlám nic prozrazovat – musíte je ve hře objevit sami. A že jich je tam požehnaně!

SouthParkTheStickofTruth

Grafiku byste po pravdě od seriálu vůbec nerozeznali. Jeví se skoro na chlup stejná a vypadá krásně, a co se animace týče, ani ta mě rozhodně nezklamala. Nic se netrhá, pohyby se zdají plynulé, takže si alespoň za sebe nemůže kdovíjak stěžovat.

Jedinou výtky shledávám snad jen v tom, že vaše postava po celou hru neotevře pusu, tedy, nepromluví ani slovo. To sice vykompenzovaly ztřeštěné hlavní postavy jako třeba Cartman, Clyde, Butters nebo Kenny (ten minimálně huhlal), ovšem náš charakter je naprosto němý. A to mě trochu mrzí, i když by asi všechny nudilo, proklikávat se řadou rozhovorů mezi hlavními postavami.

south-park-stick-of-truth-combat

Ozvučení hru fakt krásně oživuje, pochází totiž od tvůrců původního seriálu. Nikdy ve hře nezaslechnete, že by nehrála krásná hudba, a to na ní velmi oceňuji. Zvuky se jeví velmi povedené, jelikož příjemně dokreslují atmosféru už tak bláznivého dobrodružství.

Hlavní hrdina se postupem času ocitá ve stále pitomějších, ale zábavných situací. Napadlo by vás třeba někdy, že se dostanete do Kanady a budete v ní pobíhat jako za časů starých osmibytových videoher? Nebo že se jakýmsi záhadným způsobem teleportujete na vesmírnou loď, prozkoumáte anál jednoho místního gaye či budete bojovat s přiblblým číňanem? Tohle by asi nikoho ani ve snu nenapadlo, což je dobře. South Park tak přijde náhodnému pozorovateli velmi originální.

Co dodat, hra se tentokrát vážně vyvedla, a nadšení fanoušci už vyhlížejí druhý díl, který by měl dorazit někdy na podzim tohoto roku. Slušná práce!

9 z 10.