Stručná historie žánru adventur – TÉMA

Kdysi odvětví her na výsluní, dnes vymírající žánr. Tak by se velmi krátce daly popsat dnešní adventury, i když teď již nevychází ty tradiční point-and-click, extrémně náročné a krásně malované hry. Ale přece se jich pár takových najde, jinde ovšem excelují daleko méně osobité, zato však profesionální gamesy. Na poli interaktivních filmů vynikají hlavně klasiky od Telltale Games, jež si mnoho z hráčů zamilovalo právě pro svůj komiksový styl. Přesto, kolik hodin nad nimi strávíte, se nenabažíte tolik, jako u těch starých, daleko na pochopení náročnějších her. Zde vám tedy v rychlosti přinášíme snad stručný přehled všech zajímavých adventur, co za ta léta vyšly, ale i ty, které se teprve chystají. Od počátku se tento žánr jevil jako velmi složitý segment herního trhu, proto se těžko divit, jak nyní pomalu skoná. Ovšem některé klasiky prostě vydělávají dodnes…

Telltale Games: Monkey Island (původní díl 1990)

Rok 90‘ se stal přelomovým, co se adventur obecně týkalo, protože světlo světa tehdy spatřila jedna z největších klasik – samotný Monkey Island. Čistá klasika point-and-click hratelnost, zahalená do osmibitového hávu překypovala netradiční logikou, zajímavými hádankami, ale především mimo jiné ostrým, někdy mírně netaktním vtipem. Pětidílná série byla prvně určena pro počítače jako Amiga, Atari ST či stařičký Macintosh. Nedávno však též vývojáři učinili velký krok směrem kupředu, když udělali REMAKE, značně vylepšující grafiku. Můžete si ovšem libovolně přepínat mezi starou a tou novou grafikou, ale já sám osobně bych volil spíš tu původní, jelikož přes všechny její neduhy zrovna ona nejvíc určovala atmosféru hry. Bryskní humor k tomu vás zaručeně nenechá chladným.

V hlavní roly dalších patálií, tentokrát nazvaných The Tales of Monkey Island, vystupovala postava nechvalně proslulého piráta Guybrushe Treephooda, jenž se potýkal se záhadným prokletím, ale i ostatními k děsu zlými piráty. Hru tentokrát lidé od Telltale vyhotovili v 3D enginu, což jí značně přidalo na kráse. Poprvé v celé historii vývojáři zavedli model dokupování jednotlivých epizod. Ač tady možná trošičku narazili, znovu se ukázalo, že epizodické servírování nevypadá zase tak zle. A od té doby to jede jako na běžícím pásu! Jedna advetura za druhou nyní vychází pouze jako první z minimálně pěti epizod, přičemž za každou vysolíte minimálně pětistovku. Recenzenti však tyhle epizodické hry hodnotili vesměs kladně, a nejen proto postupně sérii rozšiřovaly další hratelné hodiny.

96023-The_Secret_of_Monkey_Island_(CD_DOS_VGA)-5

Nedávno ale s Monkey Islandem zametli práh, prostě se už rozhodli, že s tím nebudou dále pokračovat. A tak začaly úplně jiné série, co Monkey Island asi nepředčily, ale příjemně doplnily.

Zima Software: Polda – celá série

Od samého začátku se vyznačoval old-school hratelností, parádní, ručně kreslenou grafikou nebo zapeklitými hádankami, na jejíž rozluštění jste museli přijít až po dlouhé rozvaze a průzkumu okolí. Nabídl hezké lokace plné zajímavých postav, ale hlavně osobitý příběh policisty Pankráce, řešícího svůj první případ. Stejně, jako u předešlé série, i zde hutně exceloval humor ve své nejčistší formě. Polda kolikrát mate, jak dětsky vypadá, přitom ho dokončí jen pravověrní fanoušci, kterým to neskutečně pálí. Pokud byste to ale přece vzdali, sáhněte po návodu, co najdete na každé druhé stránce se hrami.

Pankrácova dobrodružství se nesla dlouhou sérií, rozšiřovanou dodnes. Poslední šestý díl se na pultech obchodů objevil teprve nedávno, a třebaže veskrze moc nepřekvapil, čímž nijak nenadchl ani neurazil, byl vážně jednoduchý. Hry před ním vás překvapily svou náročností, ale právě o tohle se v tomto případě bát nemusíte.

Polda za svou kariéru vystřídal mnoho hávu. Zprvu skoro komiksovou grafiku nahradila 3D animace, to se však u posledního dílu překvapivě změnilo. Znovu na nás vyjukla téměř všude nádherně malovaná grafika! Ach, kde jsou ty doby, kdy to bylo zaběhlým standardem…

Zima Software tedy odvedli poměrně kvalitní práci a nastavili laťku, podle které se vyvíjí adventury nejen u nás. Mně by proto celkem zajímalo, s čím dalším se vytasí tentokrát.

screenshot_pc_polda_6_4_88795 (1)

Future Games: Posel Smrti

Legendární jednodílovka, co málem předčila Broken Sword od Gabriela Knighta, nás velmi překvapila svým důvtipem a především hororovým příběhem. Jako jediný dědic sídla Black Mirror se na naše hrabství vracíme poté, co se dozvídáme krutou pravdu o smrti svého dědečka. Co ale první vypadá na sebevraždu, to se následně jeví jako krutý čin, spáchaný někým blízký. Detektivní charakter hra rozhodně nezapře. Sbíráte stopy, odhalují se nové mrtvoly, přičemž brzy dochází i na to, kdo celou tu dobu snižuje populaci malinkého britského městečka hrabství v Anglii. A překvapivě to není nikdo neznámý. POZOR, PŘIJDE SPOILER! PŘESKOČTE RADĚJI NÁSLEDUJÍCÍ ODSTAVEC! Jestli se do hry pustíte, jak nejdřív dokážete, asi po hodině vám secvakne, že právě hlavní hrdina má to vše na svědomí. Ze Samuela Gordona, postihnutého rodinným prokletím, se rázem stává sériový vrah, a brzy se také ukazuje, že zamést stopy není jen tak… Přes prozrazení hlavního motivu hry vám unikne mnoho zajímavých detailů, takže snad vám to moc nebude vadit, jak jsem to teď prozradil.

Grafika se sice na dnešní poměry jeví dost archaická, ale bez problému hru spustí každý průměrný počítač. Snad jen ty grafické ovladače s ní budou mít trochu problémy. Ozvučení člověka hezky pobídne, aby ve hře strávil přibližně desítku hodin s nepřekonatelným nadšením.

-||- : NiBiRu: Posel bohů

Druhou hrou na seznamu Future Games je taktéž hodně podařené NiBiRu: Posel bohů, zastupuje rovněž nadějné hororovky – i když ne tak docela. Sice vás hra občas vyděsí několika střety s mrtvolami, nebo naštvanými postavami, spíš se zde ale vše zaměřuje na takovou zajímavou detektivní notu. Recenzi už jsem nedávno publikoval, přesto však zrekapituluju, že v kůži archeologa Martina Holana řešíte svůj vůbec první archeologický případ, kdy vás starý strýček vysílá do štoly z konce druhé světové války. Na místě docházíte k šokujícímu zjištění, kvůli němuž vaše postava takřka umře, po útrapách však putuje až do Mexika, aby odhalila celou mozaiku pravdy. NiBiRu se mi zdá neskutečně povedené po stránce hratelnosti, tedy opravdu těžkých hádanek a logických rébusů. V tomto mě ale malinko zklamala – není moc přístupná mladším hráčům, protože jak se zaseknete u rébusů, ty bohužel nejdou vyřešit pomocí návodů. No, co se dá holt dělat, tady se musíte pořádně obrnit trpělivostí a pokusit se to nějak vyřešit.

Deck 13 Interactive: Série Ankh

Netradiční hra o jednom příšerně hloupém prokletí nás zavedla až do Starověkého Egypta. Mladý hoch jménem Assil si od svého otce architekta vypůjčil přísně střežený klíč do jedné z velkých pyramid, aby v ní uspořádal party. Když však nechtěně rozbije jednu urnu s uloženými ostatky bájných faraonů, prokleje ho stará mumie. Něco se ale naštěstí pokazí, což na Assila přenese břímě přechovávání magického artefaktu Ankh. Příběh nás provádí přes bujnou džungli pralesa až do paláce samotného nynějšího faraona. Kde jiné hry vyzněly trapně, tam Ankh peprně zazněl v nekorektních dialozích. Hezká trojrozměrná grafika hráče přesvědčila o kvalitách hry natolik, že ji doporučovali svým známým, čímž se brzy stala velmi dobře prodávanou. A tak mohl postupně vyjít druhý i třetí díl. Ten druhý tvůrci sice zamýšleli pouze jako datadisk, délkou ovšem značně předčil původní hru. Následoval třetí, dost vydařený díl, takže si němečtí Deck 13 řekli, že by nebylo úplně od věci, začít s něčím novým. Jejich série Doplina dva roky stará Venetica, tradiční historické RPG překvapivě s ženskou postavou.

Telltale Games: The Walking Dead, Game of Thrones nebo Minecraft: Story mode

Ať už si pořídíte jakoukoli z výše jmenovaných, právě ty od Telltale se hrají prakticky skoro samy. Spíš než o hry tedy jde o zvláštní, příběhem napuštěné interaktivní filmy, ve kterých se ale často rozhodujete, nebo dokonce ovládáte postavu chozením. Na ostatní herní mechanismy však zapomeňte. Většinu doby totiž sledujete dobře animované cutsceny, jejichž délku nejednou přeruší velký zvrat, či také smrt jedné hlavní postavy. Obzvlášť zombifikované The Walking Dead zabíjí vaše hrdiny jako na běžícím pásu. Telltale hry vás příjemně nadchnou, ovšem přijdou mi trochu až moc drahé. Rozhodně se ale do nich oplatí investovat. Každá z epizod tak vyjde asi na dvě hodiny, a v přepočtu za ni vypláznete zhruba pětistovku. K dostání na Steamu.

Adventury se svými osobitými mechanismy, vydařenou grafikou a ozvučením, ale i omáčkou okolo (vtipem, různorodými postavami nebo prostředím), nevyhnutelně zapsaly do hráčských srdcí. Ačkoli již dnes pomalu zhasíná kdysi jejich slavná originalita, stále se dočkáváme nových kousků, což nesmírně těší. Dokazuje to, že adventury ještě rozhodně nevymřely.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *