The Walking Dead, season one, ep. 2 – RECENZE – Horor nanovo…

Launch trailer druhé epizody

Právě jednou ze svých prvotin zavedlo studio Telltale vydávání po epizodách, které se natolik osvědčilo, že ho začali využívat i konkurenční vývojáři, například Dontnod se hrou Life is Strange. Spíš než interaktivní film tedy The Walking Dead připomíná seriál a tuto domněnku potvrzuje i rozdělení na sezóny. Každá z epizod trvá necelé dvě a půl hodiny, takže rozhodně žádná záležitost na delší dobu. Ovšem právě fakt, jak krátkou dobu každá epizoda zabere, jen podtrhuje silnou atmosféru, vykreslení postav a herní mechanismy celkově. Nic se proto zbytečně neopakuje, stereotyp se kvůli nedostatku času nedostaví a navíc po skončení vývojáři přimějí hráče ke koupi další epizody (dobře pro ně, hůř pro naše peněženky); protože každý díl končí poměrně napínavě, ani já jsem neodolal, abych si zahrál ten druhý z pěti. Skupinka přeživších se tentokrát potýká hlavně s bandity a nečekanou pomocí.

Kdo zatím nečetl recenzi první epizody, ať se raději pustí nejprve do ní. Objasní vám totiž, co přesně máte od herního seriálu The Walking Dead čekat. I přesto však krátce zrekapituluju příběh minulého dílu.

The Walking Dead: Telltale Games, season 1, ep. 1 - Zombie sem, zombie tam

V první sezóně The Walking Dead hrajete za odvážného Afroameričana Leeho Everetta, který sice měl skončit ve vězení kvůli zabití senátora, ale právě začínající apokalypsa mu nahrála do karet – při převozu do vězení nabourali do jedné ze zombií. Brzy po havárii policejního auta, která ho zavede do lesa plného oživlých mrtvol, potkává holčičku jménem Clementine, již hlídala chůva nešťastnou náhodou proměněná také v nemrtvou (pokousaly ji ostatní zombie, kvůli čemuž se přeměnila v jednu z nich). Clementine kvůli tomu zůstala úplně opuštěná a bez rodičů; navíc se musela ukrýt v domku na stromě. Rodiče krátce před začátkem zombie apokalypsy odjeli na dovolenou do Savannah. Lee přitom už od začátku tak nějak tuší, že jejich hledání nebude vůbec jednoduché – možná, že dokonce marné. Poté, co se dostávají na farmu s elektrickým plotem, se naneštěstí situace mírně zvrtává (asi jako pokaždé, když se něco může pokazit), a tak znovu hledají vhodný úkryt, nyní s nimi cestuje i manželský pár Kennyho a Katji se synem Duckem. Lee si vzpomíná na lékárnu v Maconu, kterou vedli jeho blízcí, jenomže v místě určení se to hemží nemrtvými a lékárnu si už zabral někdo jiný – ti je ale nakonec přijmou mezi sebe.

Potud jsem vám prozradil tolik, abyste si mohli zhruba udělat obrázek o příběhu. Ten se jeví mistrně napsaný, v tomto ohledu nemám žádné výtky.

A v druhé epizodě skupinka přeživších obsazuje opuštěný Motel, zásoby se však každým dnem ztenčují a ani všeobecná nálada se nezdá moc dobrá. Všichni proto s nadšením uvítají návštěvu z nedaleké mlékárny. Snad zase tak moc neprozradím, když řeknu, že příjemní lidé, nabízející jídlo a ubytování zdarma, nakonec nejsou takoví, jací se zdají. Přičemž samotný Lee s hrůzou zjišťuje, do čeho se to namočili tentokrát… Příběh tím dostává nečekaný spád, který vám nakrátko vyrazí dech.

Právě druhá epizoda klade velký důraz na hororové prvky a tajemno, s nimiž sice moc nešetří, ovšem to asi podle mého názoru ničemu nevadí. Oproti akčnější první epizodě se tak mírně odchyluje, díky čemuž vás mile překvapí, ale také napne. Podle mého názoru to bylo dost potřeba, trochu změnit směr a vůbec koncept. Hře to určitě hodně prospělo.

Jak už jsem říkal, o dramatické situace, kdy se situace z vteřiny na minutu naprosto pokazí, nebo osudové zvraty hlavních postav, zde vážně není nouze. Celá série vás přitom nenechá chladným právě tehdy, když vás nutí do těžkých voleb – tedy, kterou postavu se rozhodnete zachránit a která nutně umře, či přerozdělování zbývajících zásob jídla.

Bohužel musím potvrdit, že ačkoli se rozhodnete pro něco jiného, než třeba v minulém rozehrání, vždy to dopadne úplně stejně. Dopady vašich rozhodnutí jsou proto spíš kosmetického rázu. Škoda.

Grafická ani zvuková stránka se od minula vůbec nezměnila, znovu se vizuální složka doplňuje s tou hudební tak, aby nerušila, ale zároveň podtrhla celou scénu. Jen, stejně jako u všech her od Telltale, občas některá z vedlejších postav dělá trhané pohyby; animaci na určitých místech tvůrci malinko odbyli. I to se však dá zkousnout.

Celkově ale druhá epizoda The Walking Dead výrazně předčila moje očekávání, jelikož jsem si myslel, že tu první nic nepřekoná. Znovu staví na silném příběhu a uvěřitelných postavách. Svět, do kterého nás zavádí, se zdá být opravdu skutečný, až se pomalu začnete bát, že by se něco podobného mohlo stát i v dnešní době.

Úvodní epizoda sice nastavila laťku poměrně vysoko, ovšem ta druhá ji mírně překonává především díky skvěle zvládnuté zápletce a propracovanému světu. Přežít v něm není zrovna jednoduché, stejně tak vycházet s ostatními členy skupiny.

Mistři žánru adventur jménem Telltale Games tedy i napodruhé ukázali, do jaké míry umí pracovat s příběhem a postavami, čímž potvrdili svůj post snad nejlepších tvůrců žánru. Pouze, kdyby ty volby skutečně něco znamenaly, jistě bych si tuto hru užil ještě víc. Ale na druhou stranu, u adventur není větvení zase tolik důležité. Takže zase klobouk dolů, Telltale!

Klady:

• mistrně napsaný scénář, dialogy a volby
  • přívětivý komiksový styl grafiky