The Wolf Among Us – ep. one – RECENZE – Vlk mezi námi…

Když Telltale poprvé vsadilo na úplně nový, originální koncept a vůbec prvně neudělalo hru podle nějaké značky, ukázalo se, že i v této rovině docela slušně exceluje. The Wolf Among Us, volně přeloženo jako Vlk mezi námi, navyklým hráčům rozhodně vyrazilo dech především satirickým pojetím starobylých pohádek o červené Karkulce, princezně a Žabákovi nebo krásce a Zvířeti. A znovu společně se hrou dorazil i epizodický model hraní, na kterém Telltale dost vydělává, alespoň co se týče prodejů. Z mého úhlu pohledu to představuje lepší rozporcování a navíc, kdo by čekal dva roky, než by vyšla celá sezóna dohromady? Vydávání jednotlivých epizod přitom oddělovaly řádově měsíce. Tato recenze se mi píše velmi těžko. Všechny hry od Telltale totiž nabízejí téměř úplně to samé, takže rozhodně nepřinesu čerstvou vodu do mlýna. Ale na druhou stranu, vlk Bigby určitě jen líně nekopíruje staré pohádky, a proto můžu znovu dlouho mluvit o kvalitách, ale bohužel i záporech…

Bigby_Wolf

Bylo, nebylo… Tedy spíš bylo. Žil jeden osamělý vlk, konkrétně šerif jménem Bigby, jehož každý měsíc postihovala zlá kletba. Jinými slovy, pokud nevypil lahvičku lektvaru Očarování, měnil se pravidelně ve vlka, stejně jako všichni z komunity známé pod souhrnným názvem Mýty. Právě on má nad nimi vztahovat ochrannou ruku a starat se o to, aby si Mýty žily v blahobytu. Jenže koho by napadlo, že některé Mýty mohou dokonce vraždit? No… Třeba takový Dřevorubec na potulného rváče aspiruje velmi slušně. O tomto faktu se přesvědčujeme již ze začátku hry, kdy se Bigby potýká zrovna s ním – a také potkává tajemnou, zatím bezejmennou prostitutku. Tu bohužel později nachází mrtvou, kolem čehož se točí celý příběh. Tedy, vše záleží na dopadení vraha a vyřešení tohoto případu.

Tentokrát se nám nedostává do rukou slušňák Lee Everett, ani více postav jako v Game of Thrones. Ne, zde ovládáme drsňáckého šerifa, jenž nechodí pro nadávky daleko. Více, než kdekoli jinde mě tu udivuje, že můžeme s klidem poslat libovolnou pohádkovou bytost do pr… do pryč. A že jich v The Wolf Among Us potkáme hodně. Vedle takových běžně se vyskytujících postaviček, jako Sněhurka, budeme mít čest i s vepřem Collinem (pohádka o třech prasátkách), zlým Dřevorubcem (červená Karkulka), létající zelenou opičkou (tu ať se snažím sebevíc, nevím, kam ji zařadit) nebo ostatními, více či méně známými „Mýty“.

the_wolf_among_us_1

V oblasti příběhů a dialogů WAS přímo exceluje. Jak je to ale se stále se opakujícími problémy v oblasti animace? Telltale se tentokrát poměrně snažili, dbát na to, abychom s nimi mohli být spokojení. Nemůžu si potom ale vysvětlit, co je přivedlo k rozhodnutí, odfláknout je u dalších projektů. Snad se to časem změní, The Wolf Among Us však těmito potížemi s trhanými pohyby nikterak netrpí.

Dabing myslí Telltale Games nanejvýš vážně, a proto ani tady nebudeme zklamaní z toho, co uslyšíme. Obzvlášť Bigby se svým hlubokým, ale rozhodně ne chraplavým hlasem zní opravdu děsivě, což se mi na jednu stranu moc líbí. Z druhého hlediska ovšem tvůrci znovu naplnili představy o drsném hlavním hrdinovy typu Batman; i kdyby měla být hlavní postava gay (což se podle mě ještě řádku let nestane), prostě musí vydávat hluboký hlas – jinak to asi nejde. Ovšem kdo si tyto drsňáky po právu oblibuje, ani zde neudělá výjimku. Bigby je prostě hodně autenticky napsaná postava, která přes svou drsnou stránku charakteru jasně ukazuje, že nepostrádá cit.

the-wolf-among-us-2

Grafická stránka hry zas a znovu připomíná komiks, což si myslím, vůbec nevadí. Oproti malované grafice Game of Thrones se WAS vrací ke kořenům, kdy stejný háv tvůrci ušili rovněž hře The Walking Dead. Ani tato hra netrpí doskakujícími texturami nebo nedej bože špatnou optimalizací. Tohle musím Telltale velmi pochválit. Žádná z jejich her nepotřebuje k plynulému chodu nadupaný počítač, takže si jejich „adventury“ užijí i majitelé méně výkonnějších strojů.

„Adventury“ od Telltale, neboli věčný předmět k diskuzi… Nedá se přesně říct, jestli hry od Telltale zastávají žánr interaktivních filmů nebo právě adventur. Stojí spíš někde na pomezí, kde založily svůj nový žánr. Ano, sice v nich hledáte věci, mluvíte s postavami a volíte nelehká rozhodnutí, ovšem nic tady nekombinujete. Nemusíte nikoho složitě přemlouvat nebo používat předměty. Osobně se tedy přikláním k tomu, že Telltale dělá adventurní filmy. A když už jsem nakousl ty volby… Ani zde popravdě nic neznamenají, jsou spíš kosmetického rázu. Nemůžu možná tvrdit, že se nepromítnou do finále hry, stále to však nic nemění na tom, jak málo s nimi můžete v příběhu změnit.

Kdo hledá kulturní zážitek a miluje staré pohádky, přičemž mu nevadí jejich satirické ztvárnění, u The Wolf Among Us bude nanejvýš spokojený. Tento mix žánrů vás nevyvede z míry ani poté, když ukáže bitky mezi muži a ženami, mrtvoly nebo zelenou opici s křídly. Od Telltale Games se totiž podobné výmysly předem čekají. Ačkoli WAS v zásadě nepřináší nic nového, chyb má jako šafránu, a tak si dovoluji tvrdit, že mírně překonává nebo jen doplňuje sérii The Walking Dead. Skvělá práce!

Klady:

• grafika,
  • nenáročné na hardware,