Zaklínač 3: Divoký Hon – RECENZE – Středověké pískoviště

Andrzej Sapkowski, mnohými uznávaný spisovatel, dal vzniknout legendárnímu příběhu – nejprve knihou povídek o tajemném zabijákovi monster a poté romány zabývajícími se i Ciri, snad jediné Zaklínačky v dějinách. Ale považte, nezná víc lidí herní adaptaci, než knižní předlohu? Troufám si tvrdit, že po úspěchu her tomu tak skutečně je.

Něco málo k historii této úžasně propracované hry; na začátku stálo polské studio CD PROJECT RED, jehož cíle se zdály skromné. Uvést svou první hru a snad sklidit pomyslné ovoce. První Zaklínač sice necílil na západní trh, ale právě tam si našel spoustu příznivců. Rok 2007, kdy se objevil první díl, v herním světě neznamenal takový byznys, jako dnes. Můžeme tvrdit, co chceme, avšak právě v tom roce došlo k vydání Asssassin’s Creed, Crysis… a Zaklínače. Velké značky, které hýbou dějinami herní branže a mění ji od základu, vychází právě tehdy. A ona zmíněná trojice se zdá klíčovými hrami těchto let.

Druhý díl na sebe nenechal dlouho čekat (jeho recenzi jsme přinesli nedávno). O necelé čtyři roky později (tedy roku 2011) udělal Zaklínač 2 velký pokrok, co se RPG her týkalo. Abych znovu nadhodil historická přirovnání – v samém roce vyšel Skyrim. Ale Zaklínač se vždy snažil odlišit. Ne nadarmo se považuje za jedno z nejlepších RPG historie. A teď přišel třetí díl, jenž chce sesadit krále RPG. Daří se mu to?

Zaklínač 3

Inu, dá se říct, že v mnohém ano. Začátek konce trilogie vás možná nepřekvapí, jenže co naplat; první desetina se táhne kvůli faktu, že v tomto světě strávíte stovku hodin. Záleží na rozjezdu, jak si je užijete. Ten mi připadal až nečekaně klidný. Splníte první quest a říkáte si, že to pro začátek nevypadá špatně. Dokonce zjistíte, že vás baví prozkoumávat svět, kde nevíte, co čeká za horem.

Zaklínač Geralt z Rivie se oproti jiným klaďasů umí chovat nepatřičně. Už v knihách působil arogantním dojmem, ovšem hry jej ukazují v téměř identickém světle, jako na stránkách knih. Občas utrousí poznámku, za kterou by se nemusel stydět ani nejeden frajírek, jenže Geraltovi to věříte. Příběh se v tomto směru jeví dost plastický, což oceníte, zvlášť když ve hře uplyne takový čas. Postavy se chovají osobitě, žádná nezní moc hloupě, abyste si tuto hru pletli se seriálem komerční televize.

Příběh vesměs kopíruje svou předlohu. Nilfgaardský císař Emhyr Var Emreis vede válku proti severním královstvím, jejichž obyvatelé kvůli tomu platí nejvyšší daň. Emhyr, neboli Ježek, jak se mu přezdívá, potřebuje najít ztracenou dceru. A to zrovna od Geralta, který ji ochraňoval a poskytl azyl na Kaer Morhen. Do této šlamastyky se míchá ještě Divoký Hon, skupina démonických elfů, co Cirillu pronásleduje.

Svět třetího Zaklínače vystihuje slovo úpadek. Válka otřásla Temerií a obzvlášť jejími občany, s nimiž trávíte dlouhé minuty dialogů. Velkou část hry plní snaha, pomoct jim. Slovanský středověk, kde se hra odehrává, totiž postihla časová anomálie, kvůli níž se mezi lidi vkradly příšery. A tak vznikl cech zaklínačů, nájemných vrahů těchto oblud. V každé navštívené vesnici se mihne alespoň jedna příležitost, jak si vydělat peníze; zakázka na příšeru.

Zaklínač 3 2

Side-questy (rozuměj vedlejší úkoly) díkybohu nenudí. Přestože se většinou týkají lovu monster, někdy řešíte zajímavé úkoly. A tady bych chtěl zmínit větvení hry. U takových RPG nepostradatelná záležitost, funguje rovněž tu. Můžete se rozhodnout několikrát a změní to chod světa i pokračování příběhu. Vedle dialogových možností hra předhodí rychlá rozhodnutí; buď někomu dáte do zubů, nebo mu vysvětlíte, jak se chovat.

Na videoherní ságu takového formátu si v budoucnu vzpomeneme, protože nic neovlivnilo RPG žánr, jako právě Zaklínač.

9 z 10.

+