Age of Empires IV – RECENZE – Jak je na tom pokračování legendární strategie?

31. 10. 2021 Nikola Štěrbová
446 zhlédnutí

Šestnáct let dlouhé čekání skončilo, čtvrtý díl real-time strategie Age of Empires je tady. A čekat takhle dlouho se opravdu vyplatilo, což potvrzují i čísla ze Steamu. Během prvních pár dní po vydání se hra zařadila mezi momentálně nejhranější tituly s tunou kladných komentářů přímo od hráčů.

  • Datum vydání: 28. října 2021
  • Vývojáři: Relic Entertainment, World’s Edge
  • Platformy: Microsoft Windows, Project xCloud

Hned na začátek je asi fér říct, že se Relic při vývoji čtvrtého dílu držel trochu zpátky. Vývojáři se vykašlali na některé komplexnější mechaniky ze třetího dílu a brali si víc inspirace z toho nejlepšího dílu série, Age of Empires II. A za mě jim tahle taktika vyšla.

Ve hře čekají čtyři kampaně, oproti dvojce je to podstatně méně, ale při jejich hraní si uvědomíte, proč tomu tak je. Na kampani si vývojáři opravdu mákli. Každá kampaň je zasazená do historického kontextu a ať chcete nebo ne, dozvíte se i něco z historie. Kromě vysvětlení, proč se máte pokusit sesadit někoho z trůnu, zjistíte třeba i to, jak se staví hrady nebo jak se vyráběla kroužková zbroj. Hra nemá českou lokalizaci, ale pokud umíte anglicky, je hra natřískaná informacemi.

Všechno ale není jenom o poučování hráčů, pořád jde o legendární strategii, která si prošla řadou změn. Každá z osmi hratelných frakcí je něčím unikátní a její řízený si žádá odlišný přístup. Zatímco za Angličany nebo Francouze stavíte klasicky města, za Mongoly se přesouváte z místa na místo se vším co máte.

Diplomacie je tady tak trochu zakázané slovo. Můžete s ostatními panovníky uzavřít obchodní dohody, ale to je asi tak všechno. Age of Empires bylo vždycky hlavně o obrovských bitvách a dobývání a to se nezměnilo. Naopak se zvětšilo měřítko bitev.

Základní jednotky jako pěchota, lučištníci nebo jízda zůstaly, stejně jako těžké obléhací technika. Využívání jednotek se posunulo, umělá inteligence hry je zase o něco chytřejší a poslat skupinku pěchoty na zničení hradeb se nemusí úplně vyplatit. Každá jednotka má statistiku toho jak si vede a čím lépe se jim daří na bitevním poli přežít, tím lepší jsou. Odemykají si speciální schopnosti a ještě lépe využívají svoje okolí.

A právě terén je dalším důležitým prvkem ve čtvrtém díle. Strategické body na mapě jako jsou kopce nebo lesy, jsou tentokrát opravdu strategickými body. Kopce boostují lučištníky, kteří mají hezký výhled na blížící se nepřátele a z vody se může stát nepřekonatelná překážka. Ne, že by ve ře nebyli lodě a lodní souboje, ale jízda bude mít s překročením značné potíže.

Age of Empires IV je vším, co si od ní můžete jenom přát. Pokračuje v tom, co druhý díl dělal dobře a bere to nový level. A nesnaží se vám vnutit nějaké přelomové mechaniky nebo přeměnit celou sérii v něco jiného a to je podle mě to nejlepší. Víte přesně, za co platíte, dostanete hodiny zábavy, dozvíte se zajímavé informace a hraní si opravdu užijete. Hra má samozřejmě i nějaké mouchy, sem tam se nějaká jednotka bugne nebo umělá inteligence přestane přemýšlet, ale jestli stejně jako já máte ještě vystavené krabicovky předchozích dílů, prostě nemůžete litovat.



Elektronický časopis GAMING

E-časopis GAMING

Přidejte se k nám!

  • Partneři webu

    Grunex - PC hry, turnaje v PC hrách, internetová televize, hry zdarma

    Rewiz.eu Projekt na rozvoj a podporu elektronického športu

    Veterans - CZ/SK gaming community

    Akreditované IT kurzy a školenia

    AndreewCZ

    Copyright © 2015–2021 GamingSite.cz, všechna práva vyhrazena, ISSN 2464-661X, podléhá licenci CC BY-ND 4.0