Analýza společnosti BioWare – TÉMA

12. 12. 2015 David Strnad
1 243 zhlédnutí

Původem kanadská společnost ovlivnila videoherní průmysl, jako žádná před ní. Pravidelně vydává stálice RPG žánru, proto se zařadila mezi velké průkopníky. Vždyť kdo stvořil Baldur’s Gate, Dragon Age, KotOR nebo Mass Effect? Hádáte správně – BioWare.

Roku 1995 se tři programátoři dávají dohromady, aby společnými silami založili herní firmu. Ray Muzyka sice s hrami nikdy moc nepracoval, ovšem ujímá se postu CEO. Ani ostatní dva, Greg Zeschuk a Augustine Yip se ještě hrám nevěnovali – BioWare vzniklo krátce po jejich úspěšném získání doktorátů. Na škole se však učili programování a svůj koníček, hraní videoher, rozvinuli v novou práci. Nutno dodat, že zakladateli BioWare se stalo více osob, ale nikdo je prakticky nezná (mezi ně se řadí veteráni bratři Osterové a také Marcel Zeschuk).

První hra dostala báječný rozpočet 100 000 amerických dolarů. Tehdy se hrám nedávalo tolik volných investicí. Shattered Steel si možná vybavujete, protože právě ta hra odstartovala vyvíjení programátorů z BioWare (zprvu nenápadné demo připomínající sérii MechWarrior). Uplynulo více než dvacet let, kdy BioWare šlape bez přestání, a mnohé se změnilo. Největší průlom se odehrál při odkoupení kolosem Electronic Arts – známé spíš jako EA. Nenápadná fúze pod jejich křídla nutně neznamená zlo. Firma získá nové fondy a pracovní podmínky, avšak EA si občas diktuje zvláštní pravidla. Ne nadarmo ji Američané zvolili nejhorší firmou zábavního odvětví. Přes zmíněný zápor se BioWare udrželo. Počet zaměstnanců za léta vzrostl z původní desítky na osm set.

bioware 2

Videoherní průmysl zažil několik převratů, když vyšly hry desetiletí, podle nichž se pak ostatní „opičili“. Dokázalo něco takového i BioWare? Odpověď zní, kupodivu… Samozřejmě!

RPG žánr se dlouho vyvíjel. První prapředci se ani nedají označit za videohry, teď myslím textové hry. Jejich předchůdci, deskové hry, inspirovaly samotné tvůrce v BioWare. Nikdo jiný tolik nezamíchal RPG žánrem, jako právě kanadští vývojáři.

Prvotní série, Knights of the Old Republic, patřila mezi vrchol ledovce, chcete-li technologickou špičku. Jakmile se objevil Mass Effect, BioWare se blýsklo v úžasném světle. Otevřený svět se pomalu, ale jistě začleňoval do desítek AAA titulů. Dragon Age zakončené třetím dílem Inquisition jej uplatňuje v náležitém množství. Rok 2009 si všichni starší hráči pamatují díky Dragon Age. Hra dekády a možná i právem nejlepší RPG historie ukázalo, jaké principy zpracovává otevřený svět. Mass Effect oproti tomu dal velký prostor příběhu a volbám uvnitř něj. Poprvé jste mohli (a pozor – ještě před nástupem Telltalích „příběhovek“) svým rozhodnutím změnit děj, což hráči vítají bez jakýchkoli námitek. Druhý díl vesmírné opery Mass Effect posunul laťku, aby ji ten třetí zase trochu shodil. Nyní se v Bioware kutí spin-off s podtitulem Andromeda, přičemž fanoušci se dočkají až příští vánoce, tedy za necelý rok. Ač v této firmě působí stovky zaměstnanců, většina se soustředí na nový Mass Effect, nikoli víc projektů. Takovou péči by si zasloužila nejedna herní série.

Třebaže Kanaďané nevydají za rok pět her, jejich tituly si hráči oblíbili dle mého více než ostatní. Snad díky umu a péči, jaké do her vkládají, BioWare sklízí sladké ovoce. Jen mi vadí, že během vývoje nepropustí ždibec informací. Přísné embargo se těžko ruší, avšak poctivé projekty naopak ne.

BioWare dokazuje známé tvrzení: kvantita neznamená kvalitu.

bioware 3



Elektronický časopis GAMING

E-časopis GAMING

Přidejte se k nám!

  • Partneři webu

    Grunex - PC hry, turnaje v PC hrách, internetová televize, hry zdarma

    Rewiz.eu Projekt na rozvoj a podporu elektronického športu

    Veterans - CZ/SK gaming community

    Akreditované IT kurzy a školenia

    AndreewCZ

    Copyright © 2015–2022 GamingSite.cz, všechna práva vyhrazena, ISSN 2464-661X, podléhá licenci CC BY-ND 4.0