Ancestors: The Humankind Odyssey – RECENZE – Know-how někdy nestačí

Příběhů, kdy se herní designer odtrhne od svého domovského studia je hodně a někdy z toho vznikají i velmi zajímavé věci. Bohužel, toto není zmiňovaný případ. Tentokrát se budeme bavit o tom, že vědět jak na to někdy nestačí.

Psal se rok 2010, kdy se Patrice Désilets rozhodl poprvé opustit Ubisoft a jít vlastní cestou. Do studia se následně ještě vrátil a nadobro ho opustil v roce 2013. Zkušenosti nasbírané v Ubisoftu začal zúročovat v roce 2014, kdy založil v Montrealu studio Panache Digital Games. První hrou, kterou studio vydalo je právě Ancestors: The Humankind Odyssey, která vyšla 27. srpna. Jak již název napovídá, jedná se o ten nejzajímavější příběh všech dob – příběh lidstva. To, jestli je ale samotná hra zajímavá je už jiná otázka.

V Ancestors se dostáváme do role primáta a ultimátní úkol je jednoduchý – pokračovat v úspěšně rozjeté evoluci. To se děje formou osvojování si nových dovedností, rozmnožování, interakcí ve skupině a dalších aktivit. Ve výsledku se tak jedná o mix klasického survivalu a RPG v kabátu před několika miliony let. Evoluce ale netrvala miliony let nadarmo. Většina procesů byla velmi pomalá a pozvolná. Motorické funkce se vyvíjely statisíce let a k výraznějším změnám docházelo v řádu milionů let. Z dnešního pohledu se tak jedná o velmi pomalý vývoj, oproti tomu, co se lidstvu podařilo za posledních 500 let. Důležité je, že i když si to vývojáři Ancestors patrně uvědomili, tak s tím nedokázali nic udělat a výsledkem je místy až extrémně stereotypní hra o čemž vypovídá i její hodnocení. Ano, vývoj sice skáče v řádu tisíců let po splnění daných úkolů, ale tyto úkoly jsou často tak primitivní, že to ve srovnání se současnými hrami nemůže prostě fungovat. To, že má člověk někam dvakrát bouchnout klackem, aby se posunul ve hře by mělo být maximálně obsahem minutového tutoriálu a ne klíčovým obsahem hry.

Hře nepřidává ani její obsahové zpracování a rozmanitou flóru a faunu rozhodně nečekejte, nástrojů je málo, možnosti craftingu omezené a prostředí graficky průměrné. Hrát v roli primáta a skákat po stromě je sice sranda, ale nejedná se o zábavu na hodiny. Ancestors bohužel postrádá pořádný příběh, komplexnější obsah a neúspěšně se snaží maskovat principy obyčejného RPG.