Český herní průmysl – ZAJÍMAVOSTI – Průzkum z posledních let
Každý si čas od času pokládáme otázky typu – Jak je to s herním průmyslem v České republice? Kolik bylo vydáno her? Byli jsme na tom dříve lépe? K dalším a podobným otázkám se často váže dost komplikovaná a nejednoznačná odpověď, ale Asociace českých herních vývojářů s Institutem pro digitální ekonomiku nám s odpověďmi dost pomáhají. Vyšla totiž studie zaměřující se právě na toto téma v posledních letech a my vám přinášíme ty nejzajímavější poznatky.
Největším tahounem v tržbách počítačových her je samozřejmě Asie a to s obratem 71,4 miliard dolarů v roce 2018. Evropa se nachází na třetím místě za severní Amerikou a to s obratem 28,7 miliard dolarů. Česká republika přispěla k tomuto číslu sice jenom obratem 2,26 miliard korun, (data jsou dostupná pro rok 2017 a v roce 2018 se očekává 34% růst) ale i přesto se českému hernímu průmyslu daří lépe než kdy dřív. Máme tu společnosti jako Bohemia Interactive s DayZ a Armou nebo SCS Software s Eurotruck Simulatorem, a nebo novější studia jako Warhorse Studios, apod.
V roce 2018 pracovalo v herním průmyslu jenom 1500 lidí, přičemž velké množství herních společností se potýká s nedostatkem zaměstnanců. Důležitým aspektem je také to, že většina studií je složena jenom z českých vývojářů a zřídkakdy narazíme na větší podíl zaměstnanců z ciziny.
Klíčovým aspektem většiny herních studií je získání financí. V Česku se má situace tak, že 56% společností jsou ze 100% financovány z vlastních zdrojů a jen 24% obdrželo investici. České počítačové hry jsou z velké části exportním zbožím. Podíl exportu se u většiny firem pohybuje mezi 90–99%. Od dob Poldy si ani nedovedu vybavit hru, která by se uživila působením jenom na českém trhu. Částečným opakem jsou asijské země, ve kterých často najdeme hry, které jsou určeny jenom pro tamní trh.
To se týče počtu her, tak v roce 2018 u nás bylo vytvořeno 31 her a v letech 2015–2018 je součet her 136. Čísla nejsou nijak závratně vysoká, ale i tak je to úspěch, jelikož se mnoho hrám podaří uchytit v zahraničí a firmy produkují dobré hry i bez výrazné podpory státu nebo investorů.