Fenomén 4K

Rozlišení s označením 4K není v kinematografickém prostředí žádnou novinkou a k natáčení filmů je dostupné již spoustu let. K jeho masovému rozšíření došlo ale až v nedávné době. Postupně jsme ho mohli spatřit u televizních obrazovek, u počítačových monitorů, videokamer a také u některých mobilních telefonů, které dovedou video ve zmíněném rozlišení pořizovat.

Název 4K je částečně ve svém prostředí výjimkou. Ve většině označení typů rozlišení se používá vertikální počet pixelů. Viz například název 1080p (horizontální počet je 1920 pixelů), popř. označení 720p (1280×720). V případě 4K název označuje přibližný počet horizontálně umístěných pixelů na monitoru. Přibližný je, protože téměř nikdy se nejedná o přesný počet čtyř tisíc pixelů. Většinou se nachází těšně nad nebo pod hranicí zmíněného počtu pixelů. (Například 4096×3112 nebo 3996×2160.) Ve výsledku tak může obrazovka monitoru obsahovat 8 až 10 miliónů pixelů.

V počítačových monitorech je standardně pojmem 4K myšlen počet 3840×2160 pixelů. Nedílnou součástí monitorů je také výkonný hardware, zejména grafická karta, která dovede videa, hry, apod. v rozlišení 4K zpracovávat a přenášet na obrazovky. Bohužel cena jednotlivých komponentů se pohybuje v řádu desetitisíců korun a patrně ještě chvíli potrvá, než jejich cena klesne na nižší úroveň.

C7T5GkGh

Zobrazování počítačových her ve 4K rozlišení je zajisté velkým krokem dopředu, který pozdvihuje samotný herní zážitek na novou úroveň a zvýšení počtu pixelů na obrazovkách je jistě i nesmírným přínosem pro technologie zabývající se virtuální realitou, jenž do současnosti sloužily spíše pro testovací účely než k běžnému užívání.

Jediným limitujícím prvkem pro běžné hráče k využití 4K rozlišení v počítačových hrách je tedy vysoká cena komponentů s potřebným výkonem, jenž umožní plynulý chod hry a zobrazování již téměř desíti milionu pixelů.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.