Herní průmysl – Novela zákona umožní dotování českého gamingu

Česká republika schválila novelu zákona č. 496/2012 Sb., která rozšiřuje podporu audiovizuálních projektů i na oblast videoher. Tímto krokem se Česká republika zařazuje mezi státy, které poskytují finanční pomoc nejen filmovým, ale i herním tvůrcům. Změny, které nový zákon přináší, reflektují aktuální trendy v produkci a konzumaci audiovizuálního obsahu.

Novela zákona zavádí několik klíčových změn, mezi které patří:

  • Přejmenování Státního fondu kinematografie na Státní fond audiovize.
  • Rozšíření podpory na tvorbu videoher.
  • Zavedení analýzy projektů na základě tvůrčích a realizačních kritérií.
  • Úpravy právní úpravy audiovizuálních poplatků.
  • Zavedení povinnosti přímých investic.
  • Zjednodušení pravidel pro poskytování filmových pobídek.
  • Nastavení udržitelného financování systému filmových pobídek.

Dosud byla státní podpora zaměřena především na filmový průmysl, který v minulosti získal řadu mezinárodních ocenění. V posledních letech však český herní průmysl dosáhl významných úspěchů na globální scéně s tituly jako Mafia, Hidden & Dangerous, Euro Truck Simulator, ArmA, Kingdom Come: Deliverance, Machinarium, Samorost či Factorio. Novela zákona tedy umožní tvůrcům her dosáhnout na státní podporu, čímž se zlepší konkurenceschopnost českého herního průmyslu.

Od ledna 2025 se Státní fond audiovize bude kromě filmů věnovat také podpoře televizní, animované a VOD tvorby, a nově i videoher. Komerční televize, kina a streamovací služby budou povinny přispívat 2 % svých ročních tržeb do fondu, zatímco mezinárodní streamovací služby budou muset investovat minimálně 1,5 % svých příjmů na českém trhu do české audiovize.

Vicepremiér pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš zdůraznil, že podpora herního průmyslu je klíčová pro udržení jeho vysoké přidané hodnoty a konkurenceschopnosti na evropském trhu. Bartoš uvedl, že podobné fondy v jiných evropských zemích významně podpořily rozvoj herního průmyslu a že Česká republika by neměla zaostávat.

Hlavním zdrojem financování jsou však vlastní prostředky. Téměř polovina studií je kompletně financována z vlastních zdrojů a jen 19 % obdrželo investici. – GDA.cz

Fond audiovize bude řízen novým představenstvem, které bude zahrnovat zástupce komerčních televizí, VOD služeb, kabelových televizí, kin a distributorů, stejně jako zástupce ministerstev kultury a financí, filmových profesionálů a akademiků. Toto představenstvo bude rozhodovat o strategických alokacích prostředků na jednotlivé projekty.

Český herní průmysl dosud postrádal ucelenou státní podporu, což podle odborníků omezovalo jeho potenciál. Vladimír Geršl, výkonný ředitel Cyber Sail Consulting, uvedl, že tvůrci úspěšných her v Česku se museli soustředit na předvídatelnější žánry kvůli nedostatku státní podpory. Srovnal situaci s Dánskem, kde státní fondy podporují experimentální a menší hry, což přispívá k rozmanitosti a inovaci v herním průmyslu.

Gaming přináší do ekonomiky více, než filmová produkce – GDA.cz

Jakub Kubů z České asociace umělé inteligence poukázal na dynamický rozvoj herní scény v Brně, které se stává významným centrem herního vývoje. Brno, s prvním videoherním inkubátorem Games Base, má ambice rozšířit počet vývojářů z 900 na 3 000.

Novela zákona představuje významný krok vpřed pro český audiovizuální a herní průmysl. Systémová a dlouhodobá podpora ze strany státu, zjednodušení legislativy a zvýšení povědomí o přínosech těchto odvětví mohou výrazně přispět k jejich rozvoji a globální konkurenceschopnosti. Čeští tvůrci a startupy jsou vybízeni k větší odvaze, globálnímu uvažování a lepšímu využívání příležitostí na mezinárodních trzích.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *