Hideo Kojima myslí na budoucnost! Na flashce zanechal sve nápady!
Hideo Kojima. Jméno, které rezonuje napříč generacemi hráčů. Vizionář, který redefinoval herní vyprávění a dokázal, že videohry můžou být stejně silným médiem jako film nebo literatura. A přestože jeho kreativita neuvadá, i on si začíná klást otázku: Co bude dál, až tu jednou nebude?
V rozhovoru pro britský magazín EDGE Kojima překvapil osobní zpovědí. Během pandemie prodělal vážnou nemoc a operaci očí, což ho donutilo zamyslet se nad vlastní smrtelností. „Do té doby jsem si nepřipouštěl, že stárnu. Ale najednou jsem se ocitl na pokraji – bez síly tvořit, s vědomím, že kolem mě lidé odcházejí,“ přiznává upřímně.
A právě v té době udělal zásadní rozhodnutí: všechny své herní nápady a koncepty zálohoval na USB disk. Ten předal svému asistentovi jako jakési „tvůrčí závěť“. Pokud by se mu něco stalo, studio Kojima Productions by mělo možnost dál rozvíjet jeho myšlenky a vize. Ačkoliv sám říká, že by byl radši, kdyby studio pokračovalo vlastní cestou, ne jen jako „kurátor jeho značky“.
Tohle gesto ale není projevem konce – právě naopak. Kojima má napilno jako nikdy předtím. Už 26. června vychází očekávané Death Stranding 2: On the Beach, na kterém opět spolupracoval s Normanem Reedusem. Vedle toho připravuje OD, experimentální horor pro Xbox, a také Physint, špionážní akci pro PlayStation, která má být na pomezí filmu a hry. A k tomu se ještě chystá filmová adaptace Death Stranding pod hlavičkou slavného studia A24.
Co je ale možná nejzajímavější, je Kojimův postoj k kontroverzi a nepochopení. První Death Stranding rozdělilo publikum – pro některé šlo o geniální metaforu propojení v izolovaném světě, pro jiné o nudný walking simulator. A Kojima byl spokojený.
Když se první Death Stranding při testech líbilo čtyřem z deseti lidí, bral jsem to jako ideální výsledek. Nechci se zalíbit všem. Chci vyvolávat reakce…
I u druhého dílu by si prý přál více rozporuplných reakcí. První testy jsou ale až podezřele pozitivní, což ho paradoxně znervózňuje. „Musím živit studio. Ale zároveň chci tvořit odvážně. A to někdy znamená jít proti proudu,“ dodává.
Protože svět videoher potřebuje víc autorů, kteří se nebojí tvořit jinak. A i kdyby tu jednou nebyl, jeho nápady z USB disku možná zajistí, že duch Kojimy zůstane s námi ještě dlouho.