Historie žánru RPG – TÉMA (část 1/2)

Zmíněné hry

  • série Baldur’s Gate
  • série Elder Scrolls
  • série Zaklínač
  • série Diablo

Za ta léta jsem si všiml, že většina RPG her zastává žánr fantasy. Výjimky ale platí všude (stačí si vzpomenout na sérii Mass Effect nebo Fallout), ovšem převážná většina her z tohoto odvětví skutečně funguje na principech fantastiky. Bavilo by totiž někoho, levelovat obyčejného chlápka bez magických schopností, jenž pracuje v nadnárodní korporaci a celé dny prosedí v kanceláři? I když magie nemusí být v tomto žánru nutně zastoupena (Kingdom Come se zaměřuje pouze na téma středověku, jakékoli fantasy prvky tvůrci vynechali), hraje velkou roli alespoň, co se okolního světa týče (Zaklínač). Dnešní tematický článek představí většinu RPG her nejen dnešní doby a pokusím se tedy ke konci shrnout, která série her upoutala nejvíce lidí.

Nedivte se prosím, že většina her zastupuje série. Obzvlášť u RPG bývá odvěkým zvykem, že autoři volí rozsah minimálně trilogie.  Kupříkladu Bioware chtělo třetím Mass Effectem ságu uzavřít, jenže fanoušci a velmi úspěšné prodeje dokázaly, nakolik by takový krok poškodil herní scénu. Nakonec původní série, mapující osudy kolem velitele Sheparda, končí a příběh nového dílu se odehrává v úplně jiné galaxii.

Článek vyjde na dvě části, protože by v základu čítal více než pět normostran. Jednak už dlouho nic nevyšlo, ale především vás nechci odradit příliš dlouhým textem.

Baldur’s Gate

  • Vývojáři: Bioware, Black Isle Studios
  • Roky vydání: 1998 – 2013

Bioware v žánru RPG kraluje, o tom žádná. Většina známých sérií vzešla právě od nich, kanadské studio za léta existence vystřídalo mnoho témat – ale kupodivu žánr neměnilo. RPG umí nejlépe, což dokázala jedna z prvních her Baldur’s Gate. Oproti dalším se BG zásadně liší v hratelnosti, protože neovládáte pouze jeden charakter, nýbrž tři a více. Zpočátku hrajete za jediného, ale postupem času můžete ovládat až šest. Před startem hry vybíráte z několika ras (člověk, elf, půlelf a trpaslík) – ty se pak dělí ještě na povolání, mezi nimiž bohužel chybí válečník. Příběh se nevymyká standartu. Baldur‘s Gate trpí možná jen faktem, že vyšly pouhé dva díly a to už před dávnými časy, první v roce 1998. Ovšem případní hráči mohou volit speciální edici, starou dva roky, jež hru zpřístupnila novým počítačům.

rpg 3

The Elder Scrolls

  • Vývojáři: Bethesda
  • Roky vydání: 1994 – 2012

Kdo by v neznal Skyrim? Dovolte mi, abych se opravil: Kdo ještě nezapomněl na Oblivion? Podle mého názoru nikdo. Tato série jasně nastolila pravidla, kterými se řídí hry jako Zaklínač nebo Dragon Age. Zatímco scénu v Baldur’s Gate jsme pozorovali z izometrického pohledu, ES představilo třetí rozměr ve všech výhodách i neduzích. Na Oblivion si vzpomene každý pravověrný fanoušek RPG. Ale nesmíme opomíjet hry před ním. První díl s podtitulem Arena zaujal hlavně pro vynikající systém levelování a tvorby postavy. Od jeho vydání uplynulo více než dvacet let, takže ji herní společnost Bethesda k uctění stařičkého veterána, kterého dozajista představuje, uvolnila zdarma. Ale jinde, než na operačním systému MS-DOS si ji bohužel nezahrajete. Série nicméně s každým dílem přinášela nové prvky do série, a možná právě časový náskok ES určil nejpopulárnější RPG sérií. Vedou se dohady o to, jaký díl se dočkal nejlepších ohlasů. Za mě rozhodně Oblivion, i když Skyrim jej těsně dohání. V diskuzi dáváme možnost k svodnému vyjádření.

Zaklínač

  • Vývojáři: CD PROJEKT RED
  • Roky vydání: 2007 – 2015

Rok 2007 a konkrétně vydání prvního Zaklínače se vepsalo do dějin herní historie, jako nic předtím… Geralt z Rivie ožil nejen v rámci knih a nepovedeného seriálu, teď už jsme mohli zkusit, jak se za něj hraje. Na dobu velmi svižně. Grafika tehdy výrazně excelovala, což CD PROJEKT RED, polské herní studio s bohatými zkušenostmi, opakovalo u dalších dvou nástupců. Druhý Zaklínač, jehož recenzi si můžete přečíst zde, nastavil nové principy a v oblasti větvení se mu povedlo něco neskutečného. Druhá polovina hry se totiž různila podle toho, jaká rozhodnutí jste učinili. O bezmála čtyři roky později usedl na trůn král RPG všech dob, Zaklínač 3 s podtitulem Divoký hon. Tvůrci se nechali slyšet, že jeho svět zabírá o 20 % větší plochu, než Skyrim. Tito dva se podle mého názoru nemůžou srovnávat, každý je stavěn na úplně jiném stylu hraní a celkového příběhu. Třetí Zaklínač vyšel tento rok v květnu, po celém světě sklízí nadšené ohlasy a nikdo mu neodepírá slávu. Nejvíc hráče přitahuje bezesporu svět, v němž někteří strávili více než sto hodin čistého času.

rpg 2

Diablo

  • Vývojáři: Blizzard
  • Roky vydání: 1996 – 2012

Legendárnější sérii byste těžko pohledali. Přestože se na poslední díl čekalo celých dvanáct let (což překonala už jen hra Duke Nukem Forever), oplatilo se vydržet. První dva díly daly jasně najevo, že právě levelování postavy, cvičení dovedností a hlavně vymetání dungeonů (jeskyň s potvorami) hráče dost baví. Během doby, kdy vznikal třetí díl, vycházely diablovské klony. Ne tak docela, ovšem žánr izometrických RPG se v té době ještě houpal v kolébce. Mezi dost zajímavé přírůstky řadím Torchlight, Titan Quest nebo Sacred. Nicméně Diablo se po velmi dlouhé odmlce vrátilo, aby nadobro uzavřelo diskuzi na téma „Nejlepší izometrické RPG“. Od vydání v roce 2012 jej nic nepřekonalo. Aspiruje na nejlepší RPG vůbec, ale Zaklínač mu upírá na kráse především kvůli rozloze.

rpg 4

Jeden myslel na “Historie žánru RPG – TÉMA (část 1/2)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *