Historie žánru RPG – TÉMA (část 2/2)

Druhá část vychází po celém týdnu, první si můžete připomenout tady.

Dragon Age

  • Vývojáři: Bioware
  • Roky vydání: 2009 – 2014

O Bioware jsem se už zmínil – jejich hry otřásly světem RPG, nadobro jej změnily k obrazu svému. Ještě před DA vydalo Bioware mnoho jiných her (včetně oslavovaného Mass Effectu), avšak Drakon Age vystavělo základy moderním RPG. Nikdo to sice nepřizná, ale hry, jež následovaly po DA, z něj výrazně čerpaly. Svět jako takový se tehdy zdál obrovský, nehledě na rozlohu a propracovanost dnešních her působil živě a dynamicky. Taktéž příběh zaujal nejednoho hráče až do té míry, že ve hře utopil desítky hodin, jichž nelitoval. První díl s podtitulem Origins jsme si mohli zahrát během roku 2009 – dva roky poté (zatímco vycházely další hry, třeba Mass Effect 2) se hráčská obec dočkala nového dílu. Dal by se popsat jen jako zklamání, protože se v něm snoubí několik záporných faktorů. Opomineme-li chybějící lokalizaci, co postrádá bezpočet dnešních titulů, Dragon Age II potřeboval více času pro dokončení. Někteří už sérii zatratili, ale následující díl značně vylepšil obzory. Třetí (a snad i závěrečný) Inquisition získal desítky ocenění a jistě si je i zaslouží. Jenže stále obsahuje chyby, z jakých se vybíravému hráči křiví obličej. Žádná hra se nedá považovat za dokonalou, ovšem Iquisition po roce vychází v edici Hra roku, což vypovídá své.

rpg 22 3

Mass Effect

  • Vývojáři: Bioware
  • Roky vydání: 2007 až současnost

Nechci tento výčet ovlivnit svými pocity, vždyť články by měly vyjadřovat objektivní a ne subjektivní názory… Ale i zarputilý odpůrce sci-fi podle mého uzná, že sága Mass Effect dala vymyšleným světům tolik, jako žádný titul po něm. V očích zaujatého kritika se ME tváří jako další z tisíce obšlehnutých fantasmagorií, jimiž nás vývojáři zásobují už léta. Já s tím vlastně souhlasím, ale naopak se stavím proti názoru, že Mass Effect vykradl ty úžasné seriály minulého tisíciletí. V žánru sci-fi se určité archetypy opakují s neochvějnou pravidelností – a sága o veliteli Shepardovi řečené pravidlo dodržuje nadvakrát. Fanoušci převažují nad odpůrci, to se promítlo do oblíbenosti celé trilogie. Velitel Shepard, jehož minulost, přítomnost i budoucnost se může měnit na základě vašich rozhodnutí, řeší teroristický útok na kolonizované planetě. Brzy se svým týmem objevuje něco dost neobvyklého a dobrodružství, jež nastává, se týká celé galaxie. Tu mimochodem obývá několik rozvinutých forem organického života, mezi nimiž nechybí vědecky zaměření plazi Salariané, bojovný národ Turianů, pokolení hrdých Asariek nebo agresivních Kroganů. Za prvním dílem se skrývaly stovky hodin práce, ale Bioware ani podruhé neshodilo vysoko položenou laťku. Z osobního dojmu nejlépe hodnotím prostřední díl, jež mě dost nadchnul. Sice se některé prvky RPG schovaly za plynného obra, ale pořád tu něco zůstalo; systém vylepšování schopností sebe a týmu, volby ochránce nebo odpadlíka. Mass Effect vás dojme především atmosférou, jež by se ani nedala kvůli své hustotě krájet. Třetí díl zklamal velké kvantum lidí, očekávajících rozvětvenější konec. Tři možnosti, jak skončit rozsáhlou ságu, bohužel nestačily. Ukázalo se, že fanoušci prahli po tom, aby dostali více možností, ty však nepřišly ani v den vydání rozšíření Director’s Cut. Velitel Shepard přesto v našich srdcích žije, třebaže se ho v novém titulu Mass Effect: Andromeda nedočkáme. Na vydání si fanoušci Mass Effectu počkají až do vánoc roku 2016.

Assassin’s Creed

  • Vývojáři: Ubisoft
  • Roky vydání: 2007 až do daleké budoucnosti

Snad mi nikdo neupře, když teď sérii Assassin’s Creed nazvu RPG. Jistě, dohady o žánru provázejí sérii už od začátku, ovšem prvky z her na hrdiny nepostrádá. Ačkoli nelevelujeme svou postavu, nerozdělujeme body zkušeností, ani nás nepřekvapují volby, herní svět se od běžných RPG neliší. Každá hra tohoto žánru nechává hráče, aby se ponořili do jejího světa. Upoutat běžného hráče se jim povede hned, ten zběhlý si však rádoby otevřený svět neužije. Assassin’s Creed rozhodně nevybočuje originalitou, živým světem či zajímavými úkoly. Každý, jenž někdy AC zkusil, se shodne na tom, že bez parkuru by se vlajková loď Ubisoftu neobešla.  Příběh prezentuje souboj tajných organizací, respektive řádů, z nichž Assassíni kazí plány na převrat mocichtivých Templářů. Schéma vyprávění okořenily zajímavé prvky, protože se střetly dvě linky – jedna současná, kde v roli Desmonda Milese prcháme před následky templářského působení a ta minulá, jež ukazuje život řádového Assassína. Od roku 2012 vychází série rychleji, než cokoli jiného. Možná se na tom podepisuje velikost vývojářského týmu, ale rok od roku Assassin’s Creed ztrácí svou vizi. Brzy nadejde doba, v níž si zaujatě odfrkneme, a přestane nás AC bavit. Nový Syndicate leccos opráší, což si připomínáme v nedávné novince (odkaz zde). Minulé Unity hráče napříč platformami neoslnilo, vyskytovaly se v něm totiž tuny bugů a technických nedodělků. Do vydání AC: S zbývají poslední měsíce a zatím hra nevypadá špatně.

rpg 22 4

Pillars of Eternity

  • Vývojáři: Obsidian Entertainment
  • Rok vydání: 2015

Zázrak jménem Kickstarter posloužil tvůrcům jako zdroj příjmů a vůbec peněz, kterých by se jim u běžného vydavatele nedostalo. Server Kicstarter využívají desítky malých, ale i větších vývojářů, aby jim lidé dotovali jejich projekt. V nemalém procentu případů taková kampaň zaznamená úspěch, jenže přes štěstí, tedy spíš vybrané peníze občas tvůrci hru nedodělají. Nedávno proběhl soud (zkuste hádat, v jaké zemi na světě) s americkým vývojářem, jehož projekt inkasoval více než milion dolarů od hráčů, ale on jej nikdy nedokončil. I takové případy se bohužel stávají. Nicméně Obsidian Entertainment s penězi naložilo spravedlivě. Po dvou a půl letech vývoje RPG Pillars of Eternity nechalo své hráče proniknout do tajů země Eora. Na hru pohlížíte z izometrického úhlu (tedy šikmo seshora), časem se k vám přidá několik ostatních hrdinů. Schválně nerozebírám principy PE, nechci vás nudit stále tím samým výčtem. Ve zkratce však Pillars of Eternity ctí své předchůdce (Baldur’s Gate), na něž odkazuje dnes už archaickými principy.

rpg 22 2

Verdikt – Kdo vyhrává?

Nemůžu vám tvrdit, že si třeba takový Zaklínač získal nejvíce hráčů. Osobní pocity se nezakládají na dojmech celého publika, takže se zdržím hlasování. Já jsem si nejvíce užil právě Zaklínače, ať už prvního nebo poslední díl. Zkuste se prosím zamyslet, která série, či samostatná RPG hra vás ovlivnila natolik, že byste ji rádi po letech oživili. Pro každého hráče se RPG charakterizuje jinak. Já ho řádím do kulturního dědictví, kam ostatně hry už dlouho patří.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *