Jak dlouho ještě vydrží fenomén Minecraftu – TÉMA
Díky Minecraftu se herní scéna ocitla v nové době, která jí dala spoustu úžasných věcí. Upřímně, bez tohoto obrovského fenoménu by hráči nezkusili hranice své kreativity a v žádném případě bychom se nedočkali velkého množství výhod z toho plynoucích. Jednou provždy indie scéna získala důkaz, že i nezávislý vývojář upoutá desítky milionů lidí na dlouhou dobu. Až s příchodem Minecraftu se na scéně objevily další hry, jejichž přínos zapůsobil ve velkém měřítku. Jenže nic netrvá věčně, přestože vývoj této hry se táhne už dlouhých sedm let. Vyhasne někdy tento obrovský fenomén? Ano i ne.
Za zrodem Minecraftu stál jediný člověk, který bohužel vývoj nedávno opustil. Ač se už nepodílí na vybrušování obrazného diamantu, může pořád mluvit do vývoje a stále mu coby zakladateli značky plynou velké zisky. To, že svůj nadějný výtvor prodal molochu jménem Microsoft, už patří do předvídatelných událostí. Jakmile si velkého projektu všimne nějaký gigant, snaží se ho odkoupit. V nejlepších případě se tvůrce rozhodne svou hru neopustit a i po odkoupení pokračovat ve vývoji. Notch ale nezvládl nápor, jaký kladla nejen komunita, ale také jeho vlastní představy. Minecraft se zkrátka vymkl jeho kontrole.
Přesto hra pokračuje ve své zářné existenci prakticky stejným způsobem, jako doposud. Microsoft možná vydal Windows 10 edici, ale nic nenasvědčuje přerodu značky do korporátního tahouna, který vydělá velké peníze. A třebaže se Minecraft stále prodává velmi slušně, v nejbližší době ho čeká mírná stagnace – tedy postupný útlum prodejů. Žádná hra přece nevydrží věčně, zní odevšad… Existují však i výjimky. Tento titul se řadí mezi pět nejvýdělečnějších projektů historie herní branže, a tak se na něj nikdy nezapomene.
Hlavní devíza Minecraftu spočívá ve svobodě, jakou žádný jiný titul nenabídne. Jak plynuly první roky po vydání, hra se vyvíjela s každým updatem. Své prodeje mu zaručila mimo jiné velmi nízká cena, jenž se po aktualizacích ani tolik neměnila. Hráčům se totiž líbí, když se o jejich hru tvůrci starají i roky po vydání. Dodnes vychází nová vylepšení, díky nimž Minecraft nezapadl.
Na řadu přichází otázka možného pokračování. Dle mého názoru to nepůjde tak snadno, možná zčásti proto, že Minecraft nelze plánovat na série. Každý jej vnímá jako jeden velký celek, jenž vydá za deset her dohromady. A proto se mi nezdá možné, aby v nejbližší době vyšel teoretický druhý díl. Protože kdyby s ním tvůrci počítali, zabral by několik let intenzivního vývoje, kdy se by se hledaly nové, dosud chybějící prvky. Třeba by dostal novou grafiku, jenže hráčům by se nelíbilo, že Microsoft chce vyždímat značku, a považovali by Minecraft 2 za pouhý „reskin“ prvního dílu. Ani sami tvůrci se na téma pokračování nevyjádřili vůbec jasně. Prý se nic v dohledném horizontu času neplánuje.
A možná je to dobrá zpráva, protože jakkoli daleko pokročil vývoj, stále se může něco zlepšovat. Hra pořád obsahuje nemalé množství bugů a glitchů, takže počítám s ještě dlouhou etapou vývoje. Co nastane potom, nikdo netuší. V každém případě hvězda tohoto fenoménu ještě dlouho zazáří. Ale vše jednou skončí. A něco nového možná začne…