Když hráči vstupují mezi vývojáře – Vytvořte si vlastní hru (3) – TÉMA
V programátorském světě existují celé stovky způsobů, jak vytvořit vlastní hru. Zmiňme třeba Unity, Construct, Unreal Engine a další. Jeden z nejlépe dosažitelných enginů představuje Game Maker (Studio), jehož principy zvládne každý. Chtěli jste přivést k životu vlastní hru, ale neumíte to? Pomocí herních návodů serveru GamingSite (první díl zde) si bez obtíží naprogramujete hru, díky níž se vám otevře brána nekonečných možností. Zde totiž o všem rozhodujete vy. Tento návod jen ukáže postup, většinu voleb činí samotný vývojář.
První díl seznámil čtenáře s instalací, takže jsem druhý věnoval stručnému popisu, co vše program umí. Doporučuji, přečíst nejprve dva předchozí, než začnete tu. Jediná věc, kterou nezměníte, zůstává typ hry; tedy plošinovka.
Aniž bychom si to uvědomovali, ve hrách fungují běžné fyzikální zákony, jež simuluje zmiňovaný engine. Game Maker umožňuje nastavit gravitaci dvěma způsoby: buď psaním kódu, nebo přetahováním ikonek, což učiníme my.
Klikněte na ikonu zeleného Pacmana, čímž se zakládá sprite neboli obrázek objektu. Vyskočí tabulka, kde můžete nahrát či vytvořit takový obrázek. Nyní programujeme stěnu, proto stačí v Edit Sprite vybarvit pole 32 x 32 libovolnou barvou. Chcete-li lepší grafiku, brouzdejte po internetu, ale také zkuste uplatnit své umění. Váš výtvor nelimituje žádná směrnice, ať zeď nese růžovofialovou barvu… Integrovaný editor leckdy překvapí, protože v základu nabízí mnohé – filtry, otáčení, průhlednost a desítky vychytávek. Nezapomeňte dát své zdi jméno.
Následující krok: Založit herní objekt. Ano, i zeď se jim stává. Objekt vytvoříte kliknutím na zelenou kouli. V kolonce Sprite zvolte obrázek vaší zdi. Pod tím označte políčko Solid, to zeď udělá pevnou, aby jí nikdo neproplul.
Pamatujte, že zeď se dá lehko modifikovat. Stačí vytvořit nové sprity a objekty v jiné velikosti.
Vstupujeme do nelehké fáze vývoje postavy. Skýtá tolik složitostí, jak moc komplexní hru chcete. Vše začíná vytvořením spritu, dejme tomu futuristické koule (lehce se programují animace). Kreslete, stahujte a vybírejte originální kousky pro vaši hru, které zlepší její image.
Opětovným stiskem zelené koule se zrodí vaše herní postava. Dejte jí jmeno ji kupříkladu hrac, postava ad. Pak v kolonce sprity přiřaďte vpravo otočený obrázek. Seznam níže uvede všechny potřebné kroky.
- Add Event – vytvoření události
- Keyboard – Left
- Záložka Move à přetáhnout první ikonku zelených šipek do pole Actions
- Označit šipku pro směr vlevo a zadat rychlost 5
- Stejný princip také ve směru vpravo
- Add Event – Keyboard – No key
- Záložka Move, první ikonka zelených šipek à zaznačit prostřední a rychlost nechat na nule
- Add Event – Create
- Záložka Move – třetí ikona druhého řádku Set Gravity
- Direction = -90
- Gravity = 2
- Add Event – Keyboard – Up
- Záložka Move – druhý řádek uprostřed – Set vertical speed = -17
- Add Event – Collision – vybrat zeď
- Set vertical speed = 0
Každá hra se odehrává v místnostech. Ty se zakládají stisknutím tlačítka Rooms (bílého obdélníku); lze nahrát libovolná pozadí (Backgrounds), změnit její rozměry (Settings) a jiné. V záložce Objects vyberte zeď, rozmístěte ji po ploše, pak tam vhoďte jednoho hráče.
Tlačítko Play spustí vaši první hru, avšak počítejte, že občas něco zaskřípe.
Pingback: Když hráči vstupují mezi vývojáře – Vytvořte si vlastní hru (4) – TÉMA | GamingSite.cz