Když hráči vstupují mezi vývojáře – Vytvořte si vlastní počítačovou hru (2) – TÉMA

Napadlo vás někdy, že byste rádi takříkajíc „vstoupili“ mezi vývojáře a dali vzniknout vlastní hře? V dnešní době se obejdete i bez znalosti programovacího jazyka – stačí jen umět důležité věci nazpaměť. V prvním dílu této série návodů jsme si ukázali, jaký software zvolit pro tvorbu vlastních her. Nyní přejdeme k daleko složitějšímu postupu – samotnému programování.

Výběr žánru a založení projektu

Ze všeho nejdřív si potřebujete ujasnit, co vlastně vytvoříte.

Herní engine Game Maker Studio nabízí velkou spoustu způsobů, díky nimž můžete jednoduše a za pár minut naprogramovat jednoduchou hru. V úvahu přichází také komplexnější hříčky, až po propracované tituly, které lze vydat v rámci vícera dostupných platform. GMS ale nevede za ručičku – možná i proto píšu tento manuál, abych zasvětil do systému hráče, co jej neznají.

Ale to jsem odbočil. Jak si jste si mohli všimnout, na trhu existuje nespočet her s odlišnými žánry – akcemi, adventurami, FPS, RPG, Realtime strategiemi, arkádami a podobně. Během vývoje her se už ze začátku promýšlí, jakým žánrem bude daný titul. Nejjednodušeji se podle mého vyvíjí plošinovky. Proč? Platí v nich jistá pravidla, jež se stále uplatňují, a právě variabilita herního světa zabaví. Počítejme s tím, že budeme vyvíjet plošinovku. Kdyby tyto návody někoho zaujaly, můžu sepsat druhou sérii, kde osvětlím vývoj hry jiného žánru.

První kroky v GMS

Pokud jste dosud nenainstalovali Game Maker Studio nebo jste ještě nečetli první díl, tady máte legální odkaz ke stažení.

V prvním dílu proběhlo krátké seznámení s programem, co vše umí a jak se zakládá nový projekt; takže doporučuji přečíst nejprve ten, ať víte, oč běží.

Nicméně projekt se dá založit jednoduchým stisknutím tlačítka Create v záložce New. Předtím ale vypište dvě kolonky – Project Directory (kam se uloží herní data) a Project Name (jméno vaší hry – volitelné).

První věc, která vás při pohledu na černý interface napadne, se asi moc neliší od tohoto: „Černá… A zase černá.“ Bohužel neznám řešení, pomocí něhož se přepíná vzhled programu. Doufejme, že černá nikomu nevadí – při používání GMS ji totiž budete vídat často. Tedy, ehm, vždy. Přesto mějte na paměti, že GMS (stejně jako většina vývojích prostředí, rozuměj enginů) neplní účel komerčního produktu – používá se pro vývoj her.

Chtěl bych vysvětlit, na jakém principu funguje vytváření her v GMS – což doufám nepotrvá moc dlouho, abych vás zbytečně nenudil. Na herní scéně (složka Rooms) pracují jednotlivé objekty (s. objects), ty nesou obrázky (složka Sprites). Scény modifikujeme pozadími (s. Backgroudns), popřípadě herní interface fonty (složka Fonts). Toť vše!

vytváření her v GMS

Vystává však otázka: Jak se tu ale programuje? Dost jednoduše, zní odpověď. Pokud vytvoříte herní object stisknutím ikonky zelené koule v horní liště, vyskočí středně velké okno.

vytváření her v GMS 2

Všimněte si sloupců s názvy Events a Actions. V GMS se programuje tak, že volíte dostupné Události (Events) a přiřazujete jim Akce (Actions). Toť vše! Lehčí systém programování svět neviděl. Nutno dodat, že vždy programujeme jediný objekt. Také bych rád uvedl, že mimo to Game Maker Studio obsahuje funkce skutečného programovacího jazyka. Místo přetahování ikon ze sloupce napravo můžete psát řádky kód – přetáhnutím ikony Execute Code ze záložky Control do obdélníkového prostoru Actions.

V příštím dílu si ukážeme první kroky programování jednoduché plošinovky – nastavení gravitace pro objekt, vytvoření stěn a platforem nebo přichycení kamery na herní postavu.

Jeden myslel na “Když hráči vstupují mezi vývojáře – Vytvořte si vlastní počítačovou hru (2) – TÉMA

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *