Mass Effect 3 – RECENZE – Smrťáci na obzoru!

Když byl dokončen druhý Mass Effect, před tvůrci vyvstala opravdová výzva, protože věřte nebo ne, ale nezakončuje se trilogie zrovna lehce. Pokud něco zkazíte, navždy se zapíšete do myslí hráčů a recenzentů jako autoři, neschopní plnohodnotně ukončit rozběhlou ságu. Jenže přes všechny výtky mi stejně Mass Effect 3 přijde jako skvělá zábava na spoustu (asi 20) hodin. Ačkoli to v kontextu s ostatními RPG, kupříkladu se Skyrimem, vypadá na slabý odvar, přece to není otevřený svět (ale čtvrtý díl prý bude tak trochu sandbox, hurá!). A třebaže proto Mass Effect nejspíš hodíte na kopu k lineárním záležitostem, ve hře se dá volit několik různých možností, jak jí nejen postupovat, ale i ukecat. Ano, dialogy zde hrají nezměrně velkou roli. Staví se na ní s ohledem do budoucna, a řešíte jimi každý druhý problém, co nejde udolat střílením.

Zase slyšíte správně. Mass Effect sice vypadá a chová se jako RPG, ale běžně se v něm střílí, což mnoho ostatních her stejného žánru asi nenabídne. Ovšem pouze o střílení to rozhodně není. Postupem hry levelujete svou postavu, jíž jste na začátku vtiskli život buď pomocí importovaných savů z minulých her, které vám přenesou všechna důležitá rozhodnutí do hry, nebo jste si postavu velitele, či velitelky vytvořili úplně od píky. Tady bych ale doporučoval spíš si napřed zahrát minulé díly, nejlépe od prvního, protože jinak bude trojka poměrně nudná. Proč? Jednoduše nenarazíte na většinu těch skvělých, starých postav, ale zastoupí je špatné náhražky. Jestli ovšem tolik neznáte univerzum Mass Effect, asi to ani nepoznáte, a taky to neplatí úplně o všech.

ME3_Citadel

Jak jsem už nakousl, třetí Mass Effect je víc než kdy jindy hlavně o volbách, kterými postupujete dál v příběhu. Necháte toho záporáka žít? Pomůžete jediným přeživším, nebo se na ně vykašlete? Zachráníte tuhle rasu před vyhynutím, či onu? Některé volby, větší než jiné, vám dovolují uplatnit body ochránce anebo odpadlíka, ty mimochodem sbíráte právě rozhodováním se mezi dobrem nebo zlem. Na velké volbě obvykle záleží osud celého jednoho národa, přinejmenším zachraňujete minimálně jednu z hlavních postav. Velitel/ka Shepard přitom volí z jednoho svého alter-ega, kterému potom nechává volný průběh při rozhovorech. Připadá mi dost zajímavé, sledovat, jakým způsobem se kvůli vašim volbám posune příběh. A protože to má skutečný dopad na konec trilogie, musíte volit nanejvýš opatrně. Jeden z konců totiž představuje kompletní porážku Smrťáky.

Ach, málem bych zapomněl na příběh. Doporučuju si nejprve přečíst recenze předchozích dvou dílů, tam se v kostce dozvíte, o čem trilogie pojednává. Nicméně to shrnu i tady.

extended_cut-p

Průběhem celé ságy Mass Effect sledujeme osudy kolem elitní jednotky velitele Sheparda, v každém díle zachraňující celou galaxii. Na samém začátku máme tu čest s úplně prvním Smrťákem, strojem v podobě obří vesmírné lodě mimozemského původu. Ač skutečně dokládáme důkazy Radě stanice Citadela, ta je přehlíží, jako by se nejednalo o nic závažného. V druhém díle jen tak tak odvrátíme jejich blížící se hrozbu, přesto však třetí začíná jejich napadením celé galaxie, s čímž už Rada nedokáže nijak hnout, pročež Shepardovi poklesle dává za pravdu. A znovu se zachraňování galaxie neujme nikdo jiný, než chvalně proslavený kapitán, za něhož celou tu dobu hrajeme. Se starým týmem vyráží hledat zbraň, která by se dala nekonvenčním způsobem boje použít k poražení Reaperů, neboli Smrťáků.

Za zmínku rozhodně stojí povedený český překlad, ten ovšem nepochází od původního distributora, nýbrž ho vyvinul Marek Tvrdý a spol. ze serveru RPG-češtiny. A musím je pochválit, odvedli totiž velmi kvalitní práci, takže až na pár výjimek je přeložena skoro celá hra. Nikde jsem si naštěstí nevšiml žádných pravopisných chyb a jiných nepřesností, což jenom dokazuje profesionalitu, s jakou se do překládání pustili.

wallpaper-014-extended_cut-1920x1080

Zakončující díl běží na dnes již mírně zastaralém Unreal Enginu 3, ovšem stále je, na co se koukat. Grafika před třemi lety patřila skoro ke špičce žánru, přesto však Mass Effect 3 nebyl na tehdejší poměry vůbec náročný. Optimalizace se tak povedla výbornou, stejně jako zvuková stránka hry. Nervy drásající předzvěst smrťáků v podobě ohlušující hudby se zalíbí asi každému. Co by se mělo týkat technických problémů, zde nejspíš žádné neexistují, nebo jsem je alespoň já osobně nezaznamenal.

Hra obsahuje také skvěle zvládnutý Multiplayer, v němž můžeme hrát rovněž za ostatní galaktické rasy, a útočí na nás v hordách kupy nepřátelských jednotek Smrťáků. Stejně, jako v Singleplayeru, i zde postupně levelujete, můžete si ovšem svůj postup zaplatit, tedy dokoupit různé speciální balíčky. V nich najdete kupříkladu zbraně, brnění, či munici. Nejzábavnější se mi na celém Multiplayeru zdá kooperování s ostatní hráči a přáteli, které vylepšíte nainstalováním TeamSpeaku. Za zmínku rozhodně stojí trojice povedených DLC, jež nás zavedou do dalších koutů galaxie.

Ach, ty konce nenechají nikoho chladným, a u třetího Mass Effectu obzvlášť ne. Tohle se tvůrcům vážně nepovedlo. Zkazit tak skvělou, úžasně napsanou hru odfláklými konci, to se jen tak někde nevidí… Na výběr totiž máte jen variantu A, B, C nebo něco na způsob D, což se ale nedá moc počítat. Konce jsou rozděleny podle barev, a asi moc neprozradím, když řeknu, že máme na výběr modrý control ending (ovládnutí Smrťáků), červený destroy ending (kompletní zničení všeho neorganického života, tedy robotů a podobně včetně Reaperů), či můj oblíbený zelený symbiotic ending, kdy se syntetická DNA spojuje s organickou, takže Reapery/Smrťáky nejen ovládneme, ale stanou se z nás napůl roboti. Jenže kdyby tak těch konců bylo víc, jak se tvůrci před vydáním dušovali. Naštěstí se to pokusili částečně opravit s Extended cut, které přinesly větší rozuzlení, ale stále tu máme pouze tři plnohodnotné konce.

Mass Effect 3 sice vyloženě nezklamal, ale už jsem hrál i lepší díl v trilogii. Dialogy nás však opět přesvědčily, že jsme do rukou dostali opravdový klenot žánru, který ale nezůstal dlouho nepřekonán. Třetí, ukončující díl vás příjemně naladí, abyste tu trilogii sjeli ještě jednou, a vcelku tak ani neurazí. V Bioware se možná nepředřeli, ale vydali ze sebe to nejlepší.

Skvělá práce.

VERDIKT:

Třetí díl se právem stal must-have hrou roku 2012, jež nadobro určil, jak mají vypadat poctivá, i když lineární RPG. Dohnal, kde dvojka pokulhávala, ale v něčem je přece horší – už to není v podstatě jen o volbách, teď vše směruje spíš k boji. Což je docela škoda, avšak poměr soubojů a dialogů se zdá poměrně vyvážený. Nikdy mi přitom nesejde z mysli to, jakým mohl Mass Effect 3 být, ale bohužel se mu to nepovedlo. Přes tohle všechno nabídne parádní hrací dobu, nebo také skvěle napsané dialogy s příběhem, který se u takovýchto her jen tak nevidí. Ale ty konce… Ach, vývojáři sice slibovali více než pět konců, v důsledku ale můžeme napočítat pouhé tři. Právě v tomto vidím největší selhání třetího dílu.

8 z 10.

Jeden myslel na “Mass Effect 3 – RECENZE – Smrťáci na obzoru!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *