Naughty Dog – Továrna na zázraky – TÉMA
Ačkoliv Naughty Dog často proklamuje založení firmy roku 1984, kostky byly řádně vrženy až o 10 let později, kdy se studio pustilo do práce. Pilotním dílem „naštvaných psů“ byla celosvětově úspěšná plošinovka Crash Bandicoot ve které, „překvapivě“ ovládáte postavu Crashe Bandicoota, jež musí úspěšně zdolat tři ostrovy, aby porazil zlotřilého doktora Cortexe a tím zachránil svou přítelkyni Tawnu. Po veleúspěšné jedničce vydávají vývojáři – Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back, Crash Bandicoot 3: Warped a Crash Team Racing – speciálně utvořený pro konzoli PlayStation 1. Tyto čtyři tituly vydělali dohromady přes 22 miliónů celosvětově a udělali tak z Naughty Dog nejúspěšnější vývojáře Ameriky na konzoli PS1.
V roce 2001 se studio stalo dceřinou společností Sony Computer Entertaiment, jakožto tvůrci Crash franšízy a vývojáři speciálně pro konzole PlayStation. Ukončili éru Crash a pustili se do nového projektu Jak and Daxter kterému, věnovali slunné kalifornské dny a bezesné noci. Vývoj titulu zabral 2 roky, přesto někteří členové z Naughty Dog teamu dolaďovali hru a trávili na ní ještě více než rok. Jak & Dexter: The Precursor Legady se nese v dosti podobném duchu jako předchozí Crash, Jak je vtipnější, akčnější, prostě takový typický hrdina, kterého si prostě musíte zamilovat a hlavně samotná hra ždímá konzoli PlayStation 2 na maximum, což je výrazným prvkem pozdějších her naštvaných psů. Na základě úspěchu nové hry studio vydává další tři tituly – Jak II, Jak III a Jak X: Combat Racing. Kompletní kvadralogie obdržela PlayStation 2 samolepku „Greatest Hits“ a zařadila se mezi esenciální PS2 tituly.
Opět nastal čas, kdy se studio muselo pustit do práce a vytvořit něco úplně nového, začínali se totiž šířit zvěsti o nově příchozí konzoli PlayStation 3, která slibovala nový hardware, jedinečnou grafiku a propracovaný zvuk. Naughty Dog si poznatky o PS3 vzali k srdci a vydávají se realističtějším laděním svých her. Vzniká nová franšíza, akční adventura zvaná Uncharted: Drake’s Fortune. V době, kdy hra vychází celosvětově ke konci roku 2007, Uncharted získává ohlas kritiků za poutavý příběh, solidní hratelnost a přesvědčivé vizuální zpracování. Uncharted: Drake’s Fortune jde ve šlépějích předchozích Naughty Dog franšíz a je přidán na katalog „Greatest Hits“ v Evropě.
V prosinci roku 2008, studio ohlašuje pokračování, Uncharted 2: Among Thieves skrze tunu herních magazínů po celém světě a s trailerem, který měl premiéru na 2008 SPIKE Video Games Awards. Uncharted „dvojka“ spatřila světlo světa v říjnu 2009 a stala se nejvíce uznávaným konzolovým počinem za rok 2009, získala 41 perfektních recenzí s verdiktem 9/10 či 10/10, dále přes 200 hodnocení „Hra roku“ s prestižním vítězstvím cen BAFTA a oceněním za „Titul roku“ od Academy of Interactive Arts and Sciences (AIAS).
Po tajnůstkářského roce mlčení odhalují v prosinci 2010 Naštvaní psi sériovou trojku, Uncharted 3: Drake’s Deception, která vychází v listopadu 2010. Jak už bývá zvykem, hra sklízí ohromný kritický ohlas, sice ne takový jako v případě u dvojky, ale i přesto trojka dominuje trhu s hrami na PS3 a dostává nejednu nálepku s označením „Hra roku“. Také poprvé vychází v našich končinách s českou lokalizací (titulky).
V červnu 2013 vypouští novinku The Last of Us, která se naprosto liší od předešlých Naughty Dog titulů, jedná se totiž o směsici survivalu a akce. Příběh je tentokrát řízen postavami, které jsou zasazeny do světa (USA), jež decimuje moderní obdoba moru. The Last of Us se stává nejúspěšnějším titulem, který obdržel přes 200 „Hra roku“ ocenění, 10 cen na AIAS cenách a je často proklamován jako „Mistrovské dílo“. Prequel kapitola The Last of Us: Left Behind vyšla v únoru 2014 a stává se nejlépe hodnoceným DLC na PlayStation vůbec. S příchodem nové konzole PS4 vychází The Last of Us: Remastered se speciálně upravenou grafikou. Po celosvětovém komerčním úspěchu se filmová studia rozhodla učinit z The Last of Us film, který by měl spatřit filmové plátno na podzim roku 2016.
Momentálně studio pracuje na závěrečném dílu Uncharted série, Uncharted 4:Thief’s End, jež měl vyjít původně na jaře 2015, ale kvůli technickým a grafickým nedostatkům bylo posunuto datum vydaní o rok (18.3.2016). Gameplay ze hry předvedli na červnovém E3 a již klasicky se zalíbili novinářům. Z plánovaných 60 FPS (Frames per second) hra poběží na 30 FPS a to z důvodu technologického pokroku, kdy poměrně novou konzoli PS4 ždímají co to dá.
Naughty Dog pro mě představují splnění dětského snu, kdy mám možnost se převtělit do novodobého Indiana Jonese alias Nathana Drakea, vydat se na honbu za pokladem a zažívat všemožná dobrodružství, jež tato pouť přináší.