Nvidia – Budoucnost NPC v umělé inteligenci!
Společnost Nvidia představila na veletrhu Computex 2023 velkou prezentaci, která se zaměřovala na videohry. Jedním z nejzajímavějších bodů byla ukázka nového systému pro zpracování NPC ve hrách, který slibuje přirozenou komunikaci, hlasový výstup a animaci obličeje. Nvidia tento systém nazývá Avatar Cloud Engine (ACE) a na pódiu demonstrovala jeho schopnosti vývojářům i hráčům. Cílem bylo ukázat, že dialogy ve hrách nemusí být omezené a uměle vytvořené, ale mohou být unikátní a automaticky generované pro konkrétní situace.
Ukázka představovala hratelnou postavu jménem Kai, která se v kyberpunkovém světě vydává do restaurace na ramen. Majitel restaurace Jin má špatnou náladu, a hráč prostřednictvím hlasového vstupu komunikuje s NPC, který reaguje na základě hráčových příkazů. Nvidia použila nejmodernější technologie, jako je Unreal Engine 5 a nástroj Meta Human, a využila grafickou kartu pro ray tracing a další efekty. Zvlášť pozoruhodné jsou přirozené reakce NPC, které se zdají autentické a přizpůsobují se situaci, jako je požadavek na zvýšení bezpečnosti v okolí restaurace.
Nvidia naznačuje, že systém ACE může pracovat s hlasovým nebo textovým vstupem hráče, ačkoli textová možnost může být méně přirozená. Bohužel, existuje mnoho otazníků ohledně samotné ukázky a technologie, která ji pohání. Hráči často přeskakují dialogy a zaměřují se pouze na úkoly, což snižuje důležitost umělé inteligence v komunikaci. Kromě toho zapojení umělé inteligence omezuje kontrolu nad obsahem a může narušit rating hry nebo reputaci vývojářů. Předem připravené odpovědi jsou považovány za bezpečnější volbu.
Pokud vývojáři chtějí využívat systém ACE, musí implementovat ochranné mechanismy pro zakázaná slova a naučit AI ignorovat nevhodné otázky a reakce. Vytvoření vhodných odpovědí na nepříjemné situace by bylo obtížné. Systém ACE se tak zdá být vhodnější pro menší nezávislé projekty než pro velké herní tituly. Ukázka, kterou Nvidia představila, nebyla součástí žádné již vydané hry, což vzbuzuje pochybnosti o flexibilitě a implementaci systému.
Celý systém ACE se spoléhá na výpočty v cloudu, což může být dalším omezením, zejména pro singleplayerové hry, které vyžadují připojení k internetu. Další problémy se týkají rychlosti internetového připojení a odezvy vygenerovaných odpovědí. I když se systém ACE zdá být slibný, při bližším zkoumání vzbuzuje pochybnosti ohledně jeho schopností a technologického provedení.