Raft – RECENZE – Ztracen uprostřed oceánu!

Raft je survival hra, která je na internetu (hlavně na YouTube) tak dlouho, že asi ani není potřeba ji nějak složitě představovat. Přestože se teprve před pár týdny dostala na Steam jako hotová hra, už teď má (opět hlavně díky YouTuberům) velkou fanouškovskou základnu. Proč je raft tak populární?

Datum vydání: 23. května 2018

Vývojář: Redbeet Interactive

Platforma: Microsoft Windows

Raft je hra, která nikoho nenaláká na svůj příběh, i když se po několika hodinách ve hře dozvíte, že celá Země byla zatopená vodou z rozpuštěných ledovců, nic to pro vás neznamená. Na začátku hry máte malinkatý raft poskládaný z trochy dřeva a plastu. V ruce máte hák na sbírání surovin, které plavou kolem, a tak pomalu plníte inventář harampádím z rozpadlých lodí. Celou hru rozšiřujete raft, vylepšujete ho a snažíte se najít nejlepší a nejpohodlnější způsob života na vodě.

Můj největší problém s touhle hrou je její nekonzistentnost. Nejdřív je to opravdu těžké, musíte sehnat materiál, něco postavit, zajistit si jídlo a vodu a zase dál sbírat. Potom následuje nejlepší část hry, kdy ještě hledáte materiál, ale už se nemusíte bát, že umřete žízní, hladem nebo vás sežere žralok (to se stává poměrně často). Máte čas i prostor na objevování ostrůvků a upravování raftu, aby vypadal aspoň trochu jako že se nechystá potopit s další vlnou. A potom přijde poslední fáze hry, kdy už máte všeho moc, raft je postavený a jediné co zbývá je najít ráj? Nebo zaslíbenou zemi nebo tak něco.

Předtím než se dostanete do finální části hry, když už prostě není co stavět a objevovat, budete se podle mě dobře bavit. Tedy pokud vám nevadí odložit na chvíli zbraně, sundat nohu z plynu a jenom se bezcílně plavit vstříc dobrodružství.

Co se týká samotného hraní, je tady všechno, co byste v takovém survivalu čekali. Spodní část obrazovky ukazuje jak velký hlad a žízeň vaše postava má a stejně tak tam najdete bar ukazující zdraví. Slanou vodu z oceánu si můžete převařit a k jídlu máte většinou rybu. Později se dostane i k mangu nebo vejcím. Všechno záleží na tom, kolik máte surovin. Začínáte s malým raftem, který postupně přetvoříte spíš na loď s plachtami, postýlkou, a dokonce i rádiem. Různé vychytávky vám budou usnadňovat život, ale na druhou stranu se znovu dostáváte k části hry, kde už není co dělat.

Raft není nejjednodušší survival hry na trhu, ale není ani nejsložitější. Možná proto má tolik fanoušků. Dokážete se do hry opravdu zabrat. Chvíli sbíráte věci a najednou se podíváte na hodiny a zjistíte, že to bylo několik hodin. Nicméně jakmile jednou objevíte všechno, co šlo, nějak už není motivace dál hrát. Snad autoři přidají nový obsah a bude zase co dělat.

Hodnocení 7/10