Retrospektiva série Mass Effect – TÉMA
Fanoušci žánru sci-fi, zbystřete! Čeká vás tematický článek o jedné z největších herních sci-fi sérií. Bereme na paškál diskutovanou trilogii Mass Effect. Dozvíte se zajímavosti, jak probíhal vývoj prvních tří her, co se jí trochu nepovedlo, a které aspekty bychom rádi viděli v další trilogii.
Než se pustíte do čtení
Pro začátek bych rád připomenul první tři recenze na všechny díly. Každý si vedl dobře, a tak se neznalí hráči mohou podívat, co stojí za dnešním článkem. Nerad bych recykloval použité materiály, ale přesto doporučuji, přečíst si zmíněné recenze. Ti ostatní, jejichž dobrodružství ve space opeře už proběhlo, se mohou věnovat čtení následujícího článku.
Upozornění!
Následující část může obsahovat spoilery, a proto si dávejte pozor na označené sekce článku. Nechci nikomu zkazit zážitek, především hráčům, které Mass Effect teprve čeká.
Hit z Xboxu
První Mass Effect překvapil velkou spoustu lidí, protože se objevil v době, kdy se ve hrách taková dobrodružství netěšila kdovíjaké oblibě. Ani doteď nemůžu označit jinou sérii za tak revoluční, možná z části kvůli nedostatku velkých sci-fi sérií. Lze opomenout staré hry (Homefront a jiné), jejichž příchod na nové konzole se nikdy neuskutečnil, takže vždy zůstane jen Mass Effect.
Prvnímu Mass Effect předcházely dlouhé roky vývoje ve studiu Bioware. Titul se měnil v závislosti na myšlenkách, které se objevovaly při pracích na prototypu. Vývoj doplňovaly některé menší projekty, jimiž se Bioware mohlo inspirovat. Tvůrci si zadali jednoduchý cíl: vytvořit svět, v němž se pustíme do objevování rozlehlé galaxie. Tato myšlenka mimochodem provází celou sérii, ačkoli první díl ji rozvinul v té největší a nejsvobodnější podobě.
Oceňovana jak kritiky, tak samotnými hráči, umožnila verze z Xboxu 360 zrod vydařeného portu na osobní počítače. Ten sice trpí konzolovým feelingem, jakému se žádný port nevyhne, ale kdyby se člověk nedíval po detailech, ničeho by si nevšimnul. Právě skutečnost, že Bioware vydalo úspěšnou PC verzi, se promítla do multiplatformního vydání celé série.
Těžké volby
Potencionální (nepřímé) spoilery
Každý nový díl trilogie zlepšil systém voleb a ovlivňování děje. V tom prvním jste získávali body ochránce a odpadlíka, díky nimž pak můžete provést dialogové možnosti. Zatímco první díl tímto způsobem zpřístupnil nelehké možnosti, kdy třeba lze zabít jednu z vedlejších postav, nebo si vybrat mezi dvěma, či někoho zachránit, druhý díl se vydal cestou inovací.
V několika chvílích se totiž objeví možnost, provést v rychlosti akci ochránce či právě odpadlíka. Tím někoho utišíte, pohrozíte mu nebo kombinací obojího prosadíte svou. Často se jako správná nejeví ani jedna možnost, tudíž zůstanete mlčet. Mass Effect vždy přičte body pouze jednomu ze Shepardových alter eg. Čím víc se snažíte, tím lepších výsledků vaše postava dosáhne.
Návaznost
Ve druhém díle vás hra vyzve, abyste do ní importovali uloženou pozici. Tento způsob, tuším, funguje pouze na osobních počítačích, protože konzole neumí pracovat s těmito daty. V každém případě import načte vaše rozhodnutí, a tím se změní i případný děj. Největší váhu měly tyto uložené pozici ve třetím dílu, kam jsem si osobně dal cizí pozice. Zachovaly má původní rozhodnutí a já se nemusel bát ztráty desítek hodin.
Hlavní hrdina
Třebaže hlavní postava nevyčnívá z davu klasických hrdinů, občas se divíte, jak moc může hráč ovlivnit jeho chování a další vývoj. Na začátku první hry si vyberete jeho minulost, specializaci, ale dokonce i křestní jméno, jenž však nikdy nezazní. Většina hráčů sice zvolí přednastavený vzhled, ovšem hra nikomu nebrání, vypiplat si svého Sheparda hezky od píky.
Parta
Kolem hlavní postavy se motá několik vedlejších, jejichž původ patří do kolonky: „mimozemské druhy“. Ve hře potkáte mnoho vymyšlených ras a herní kodex obsahuje zajímavé pasáže o jejich historii. Několik naverbujete i do svého týmu. Záhadní Kvariané nosící ochranné obleky, neplodná dinosauří rasa Kroganů, Asarijky rozmnožující se partenogenezí, vědečtí podivíni Salariané, či rasa Turianů – ti všichni se přidají do vašeho týmu v průběhu celé trilogie. Druhý díl vám umožní plnit tzv. mise loajality, které ovlivní konec hry. Jejich splnění přičte body k dobru i v dalších dílech.
Neduhy
Ano, konec trilogie se bohužel nevyvedl, ale tady vyjádřím svůj názor. Více než samotný konec hráč vnímá cestu, která k němu vede. Žádná ze západních her nepředstaví tak propracovaný systém konců, jako ty asijské. Tím ale nechci zastínit, že právě cesta ke konci se mění v závislosti k tomu, jaké volby hráč učiní.
Jen si představte, jak jste se cítili, když se vám ve hře povedlo něčeho docílit. Že to vůbec neovlivnilo konec? Nevadí, vždyť jen kvůli konci hru nehrajete. I mně připadal konec celé trilogie neuspokojující, ale právě z toho důvodu se těším na pokračování.
Galaxie V Andromedě
V Bioware právě kutí další díl, jehož vydání se dočkáme snad začátkem roku 2017. Nedostatek informací hru zahalil do mračna pochybnosti a z toho mála, co víme, se nedají dělat jakékoli závěry. Snad se Bioware povede skloubit systém voleb s akční hratelností.