Rise of te Tomb Raider – RECENZE – Návrat nebojácné archeoložky
Od posledního dobrodružství uběhly bezmála dva roky, kdy se reboot Lary Croft objevil poprvé. Vývojáři ze Square Enix vsadili na notu průzkumu a přežívání, ovšem v konečném důsledku se Lara teprve připravovala. Až nyní se z Lary stává neochvějný dobrodruh schopný jít až za hranice svých možností. Protože jakkoli mladě vypadala v prvním díle, teď dospěla v nebojácnou archeoložku se vším všudy. Jak se povedl druhý díl rebootové série? Uvidíte v recenzi!
První, konzolové verze, jsme se dočkali před několika měsíci. Už ta získala pěkné hodnocení, proto většina z nás tušila, jak dopadne i počítačová verze. Co se týče srovnání grafiky konzolí a počítačů, PC master race v každém případě vede. Optimalizaci bych rád pochválil, ale připadá mi, že by ji tvůrci mohli do příště zlepšit. Grafické zpracování vás přes několik malicherných problémů uchvátí. Hra světla a stínu, barev a odstínů šedé nebo jen takových drobností, jako deště a kapek, působí neskutečně reálným dojmem. Nic hezčího jsem tento rok neviděl, přestože vychází tituly typu Far Cry: Primal. Mladá archeoložka a její nové dobrodružství se po stránce grafiky vydařili.
Co už méně přesvědčí, se zdá mírně zamotaný a nadmíru klišovitý příběh. Lara se znovu setká v tváří v tvář s organizací Trinity, kterou bychom bez nadsázky přirovnali k „dnešním“ Iluminátům. Krom prvních dvou hodin, kdy se podíváme do horké Sýrie, se prakticky celá hra odehrává na Sibiři, což tvůrcům trochu podkopává nohy. Na jednu stranu se člověku zalíbí příběh domorodého obyvatelstva, mezi nimiž kupodivu dominuje angličtina, ale pak se zarazíte, jakmile Lara přežije dvacátý skok do ledové vody a podobné eskapády. Záporák Konstantin splní šablonovité představy, a tak jediným, na koho se můžete spolehnout, zůstane právě Lara. Její charakter se postupem času mění – a to oceňuji. Ovšem přes některé ústupky z ní tvůrci udělali nebojácnou holku, která postřílí dvacet chlapů, a nic to s ní neudělá… Celý příběh se jeví trochu hloupý, když se nad ním zamyslíte, ale čert to vem. Na této hře mi krom příběhu vadí absence výběru dialogů, ovšem kdo baží po takovém zážitku, ať si raději zahraje RPG či adventuru.
Co se naopak povedlo, je skvělý systém lezení. Někdy sice Lara skočí docela jiným směrem, než byste chtěli, avšak hra přímo vybízí, abyste při lezení přemýšleli. Ač začátek hry obsahuje opravdu velké paradoxy, kdy Lara zapíchne svůj cepín do tvrdé skály, vše působí dost věrohodným způsobem.
V minulém dílu malinko opomíjené hrobky se vrací, a Lara díky ním může nosit přezdívku Tomb Raider právem. Třebaže hráče nic nenutí do jejich průzkumu, získáte z nich nové dovednosti a to se počítá! Každou hrobku chrání jedna hádanka a častokrát mi připadaly trochu primitivní. Ale chápu snahu tvůrců, zavděčit se co nejširšímu publiku. Při průzkumu hrobek mě zarazila jediná věc: každá na konci ukrývá kamenný nástavec s knihou, v níž se objeví vždy ten samý obrázek! V tomto mě tvůrci zklamali, protože krom výzvy při řešení hádanek a nových dovedností vás nic nemotivuje.
Svou úlohu si zde zahrály také vedlejší úkoly, jejichž styl mě ale víceméně nudil. Dones tolik tamtoho, zabij tolik zvířat a přines jejich kůže, pomoz tamtomu apod. Nic nového pod sluncem, ale zároveň pěkný případ hloupých vedlejších úkolů. Za ty palec dolů…
VERDIKT:
Lara dospěla a s ní i hra, o které lze tvrdit, že nezahanbí své předchůdce. Rád bych srovnal minulý a letošní díl, avšak oba se jeví docela stejné. Ten nový o trochu vede. Pro fanoušky série jasná volba. Pro nováčky v sérii doporučené.
8 / 10
Klady +
- Nádherná grafika nové generace
- Dobrá optimalizace
- Hrobky s jakž takž složitými hádankami
- Lařin charakter
- Systém craftingu a vylepšení zbraní
- Docela uvěřitelné postavy
Zápory –
- Klišovitý a vesměs nudný příběh
- Špatné vedlejší úkoly
- Hlavní záporák Konstantin
- Žánrové paradoxy