Srovnání herní série GTA – TÉMA – část 1.
Grand Theft Auto je série akčně-adventurních videoher vytvořené herním studiem Rockstar North a vydávané pod společností Rockstar Games. Název hry je odvozen z anglického výrazu pro označení loupeže auta, používaného policií a médii v USA.
Celá série (kromě dílu GTA: London) se odehrává ve fiktivních městech vytvořených podle reálných amerických měst. Hra se řadí do žánru her s otevřeným světem, kde se hráč může volně pohybovat po virtuálním světě a nechává mu velkou svobodu ve volbě toho, co a kdy bude dělat. Celý virtuální svět simuluje reálně fungující město se všemi jeho prvky. Příběh všech dílů je velmi podobný – hráč začíná „na dně“ a snaží se vypracovat na vrchol zločineckého žebříčku. Série byla i přes velkou kontroverzi velmi dobře přijata kritiky i publikem o čemž svědčí více než 150 miliónů prodaných kopií.
Herní engine
Herní engine je software určený k vytváření videoher. Herní vývojáři jej používají k vývoji her pro konzole, PC a mobilní zařízení. Mezi základní funkce, které engine obsahuje, patří renderovací engine pro grafiku, fyzikální model nebo model poškození, zvuky, skripty, animace, umělou inteligenci nebo managment paměti.
Název enginu | Název titulu |
Bez názvu | GTA 1, GTA 2 |
RenderWare | GTA III, GTA Vice City, GTA San Andreas |
RAGE (Rockstar Advanced Game Engine) | GTA IV, GTA V |
GTA 1
První díl byl vydán v říjnu 1997 na PC, PS1 a později i na Game Boy Color. Děj je zasazen do tří fiktivních měst, která jsou založena na reálných amerických městech: Liberty City (New York City), San Andreas (San Francisco) a Vice City (Miami). Všechna tato města figurují později v dalších dílech série, kde se do nich hráči vrací: Liberty City (GTA 3 a IV), San Andreas (GTA San Andreas – v tomto díle název označoval celý americký stát, který obsahoval další 3 velká města) a Vice City (GTA – Vice City).
Video – hra byla provedena v jednoduché 2D grafice v ikonickém pohledu shora dolů. K tomu byl použit engine, do kterého se s pomocí trojrozměrného pole vkládaly bloky, reprezentující jednotlivé objekty. Třetí rozměr pole umožnil vývojářům umísťovat objekty do různých výšek, čímž přidali do hry třetí rozměr.
Audio – při jízdě v autě si hráč mohl vybrat ze 7 rádiových stanic, které se lišily podle hraných hudebních stylů. Každé auto mohlo přijímat pouze omezené množství stanic a ve verzi pro PS1 mělo každé auto pouze 2 stanice. Všechny písničky byly složeny C. Andersonem, C. Connerem a G. Middletonem. V samotné hře nejsou nikde zmíněny názvy kapel nebo rádií (kromě rádia Head FM), nicméně v soundtracku, který je součástí sběratelské edice jsou skladby vypsány pod fiktivními názvy kapel i albumů. Celý soundtrack trvá téměř hodinu.
GTA London 1969
GTA London 1969 je rozšířením pro původní GTA, které vyšlo na PS1 a PC v roce 1999. Jedná se o jediný díl série, který se odehrává mimo USA a na reálném místě, kterým je Londýn v roce 1969. Rozšíření funguje na stejném enginu jako původní hra a přidává do ní nové město, mise, vozidla a nový soundtrack.
GTA London 1961
Další rozšíření vyšlo 3 měsíce po prvním a to pouze pro PC ve formě zdarma stažitelného souboru. Přídavek do hry opět přidával nové mise, auta a město – Manchester.
GTA 2
Druhý díl vyšel v září 1999 na PC, PS1, Game Boy Color a Dreamcast. GTA 2 je zasazeno do budoucnosti a to sice do roku 2013, což znamená, že v chronologickém pořadí se jedná o nejnovější díl společně s posledním GTA V, které se také odehrává v roce 2013. Příběh je stejně jako ostatní díly zasazen do fiktivního města Anywhere City, které je rozděleno na 3 části, které reprezentují jednotlivé levely, kterými hráč postupuje.
Video – hra funguje na vylepšeném enginu z prvního dílu a vůbec poprvé se tu objevuje počátek 3D grafiky. Zatímco herní perspektiva zůstala stejná (shora dolů) a hra se tak zdála být stále dvojrozměrná, vývojáři využili prvků 3D grafiky k vylepšení kvality obrazu, jako např. hladké dynamické zoomování kamery, světelné efekty pouličních lamp nebo policejních majáků. Ve verzi na PC bylo možné měnit denní dobu ze dne na noc (denní doba méně zatěžovala grafiku), u ostatních platforem byla doba pevně dána (noc na Dreamcastu, den na PS1)
Audio – počet rádiových stanic vzrostl ze 7 na 11 a také celková dobu soundtracku se prodloužila na 2 hodiny a 43 minut. Zlepšila se také kvalita samotných rádií, kde nyní vystupují DJové, kteří prokládají čas mezi písničkami tak jako v realitě, přijímají hovory od posluchačů a hrají licencované skladby od opravdových interpretů. Přibyla také možnost přeladění rádia (pouze na PC) a také speciální regionální rádia, které bylo možné naladit jenom v určitých oblastech.
GTA III
Třetí pokračování vyšlo 2 roky po 2. dílu a to v roce 2001 pro PS2, o rok později pro PC a za další rok pro Xbox. Tento díl byl skutečně revoluční, protože s sebou poprvé přinesl plně trojrozměrný herní engine. Perspektiva se přesunula do pohledu 3. osoby a děj se vrátil do Liberty City, které se po prvé objevilo v GTA 1.
Při oslavě 10. výročí vydání hry byla hra vydána na mobilní zařízení s operačním systémem Android a iOS.
Video – GTA 3 běží na novém enginu RenderWare vytvořeným společností Criterion Games, na kterém běží i díly Vice City a San Andreas. Ve verzi na konzole hra běžela v rozlišením daném konzolí, ale na PC umožnila rozlišení až 1600×1200 pixelů.
Grafika byla také vylepšena rozsáhlým využitím technologie úrovní detailů (LOD). Tato technologie umožňuje zobrazovat objekty blíže k hráči s větším počtem polygonů a vzdálenější objekty s nižším počtem polygonů a s menší úrovní detailů. Tím vývojáři dosáhli vyšší vykreslovací vzdálenosti a zároveň ušetřili výpočetní výkon počítače. Hra při pohybu hráče po městě neustále mění kvalitu modelů kolem něj, proto je třeba při cestování na velké vzdálenosti (např. při cestování z ostrova na ostrov) počítat s delším výpočetním časem.
Další novinkou jsou také plně trojrozměrné modely všech objektů ve hře a vylepšený model poškození. Vozidla a lidé jsou sestaveni z individuálních polygonů s centrálním „jádrem“ (u vozidel je jádrem motor, podvozek a základní karosérie), které se při poškození nemění, ale ostatní části (jako třeba kola, nárazníky, dveře, apod.) se mohou poškodit nebo úplně upadnout, na základě modelu poškození. V neposlední řadě hra nově simuluje 24 hodinový cyklus se změnami počasí, duhu nebo lesklé silnice po dešti.
Audio – velkou revolucí prošlo i audio zpracování celé hry. Stejně jako v předchozích dílech hráče při jízdě v autě doprovází DJové a hudba z rádií – těch je tu celkem 9. Rádia jsou nově obohacena o reklamy, která vtipně naráží na všechna marketingová cliché a triky. Několik reklam zmiňuje i webové stránky, které vývojáři skutečně vytvořili.
Skladby hrané v rádiích jsou mixem licencovaných skladeb a skladeb složených přímo pro hru C. Connerem (stál za soundtrackem k 1. dílu) a S. Rossem, často doprovázených jinými muzikanty. Ve hře jsou tyto skladby prezentovány pod názvem fiktivních kapel a skladeb, které svým názvem často parodují skutečné kapely nebo skladby. Novinkou je také přidání diskuzní stanice Chatterbox FM, která nehraje žádnou hudbu, ale napodobuje reálnou diskuzní stanici.
Další velkou změnou je přidání mluvených dialogů – dosud veškeré konverzace probíhali prostřednictvím textu. To znamenalo najmutí 21 dabérů, kteří namluvili hlavní příběhové dialogy a dalších, kteří propůjčili svůj hlas dalším postavám pohybujícím se po městě.