Surrealistická planetární procházka

Konečně se zase máme čím chlubit! České studio Amanita Design přišlo v letošním roce s dalším pokračováním Samorostu, tentokrát s číselným označením tři.

Titul samozřejmě vychází z předchozích dílů Samorost (2003) a Samorost 2, který byl vydán již před jedenácti lety, ale v žádném případě se nesnaží principy jen „kopírovat“. Hned v úvodu je nutné zmínit, že Samorost 3 vlastně není tak úplně hra, jak si jí obvykle představujeme, ale spíše kvalitně zpracovaný audiovizuální zážitek. Kdo zná novější tituly studia, jako např. Machinarium (2009) tak zajisté ví, o čem je zde řeč.

Už jen o samotném surrealistickém grafickém zpracování bychom mohli popsat několik stran, ale na to bohužel není prostor. Samorost je vytvořen ve zcela typickém a originálním designerském stylu, se kterým jsme se mohli setkat již v předchozí tvorbě studia a těžko se hledá něco podobného pro srovnání. Jak již bylo řečeno, jedná se spíše o audiovizuální zážitek a tak je na místě přirovnání spíše k filmové produkci, a to zejména k prostředí stop motion filmů, ke kterému má titul jednoznačně blízko. Samorost 3 propojuje přírodní výjevy s technickými prvky, skvěle pracuje s perspektivou a výrazné barevné vyvážení působí ve výsledku velmi dobře.

Samorost 3 Mushrooms 2

Co se týče zvuku, tak ten je nedílnou součástí titulu. Již na začátku dostává vaše postava hudební nástroj, který je nezbytný pro další postup ve hře. Zvuk je také součástí řešení mnoha logických hádanek, na kterých je hra víceméně založena. V žádném případě se ale hráč nemusí bát, že by u řešení jedné hádanky trávil stereotypní hodiny. V případě nutnosti je možně využít nápovědu, která je dostupná po vyřešení jednoduchého kódu.

Za pochvalu také stojí zpracování některých pasáží, kdy je například nutné přecházet delší vzdálenosti v herním prostředí. Zde jsou vloženy střihy, které působí zcela přirozeně a hráč tak nemusí strávit dlouhé minuty prostým chozením z jednoho místa na druhé, ačkoliv ve skvěle vizuálně zpracovaném světě. Hráč se také nepohybuje pouze v jednom prostředí. Po úspěšném projití základních pasáží je nutné, aby vzlétnul a cestoval mezi „planetkami“ s originálním zpracováním.

Samorost 3 Yellow Planet

Samorost 3 tak úspěšně navázal na své předchůdce a díky svému originálnímu zpracování stojí tak trochu mimo celou herní scénu. Nemohu si pomoci, ale ve výsledku na mě titul působil, jako bych se dostal do role Malého prince od Antoineho de Saint-Exupéryho a mohl prozkoumávat nové a nové planetky. Je snad shodný počet sedmi planet jen náhodou?

+ Kvalitně zpracovaný audiovizuální zážitek.

– Jedná o zcela atypický herní žánr, který nemusí sednout každému.

Hodnocení: 9/10

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.