UNTIL DAWN – Recenze – Zvládnete přežít do svítání?
- Vývojáři: Supermassive Games
- Datum vydání: 26.8.2015
- Žánr: interaktivní horor
Na poli interaktivních filmoher jsme měli možnost se setkat s detektivkou, dramatem nebo sci-fi, ale rozhodně ne s hororem, proto chlapci ze Supermassive Games přišli s tímto žánrem právě teď. Původně hra měla vyjít i na PlayStation 3 s podporou Move, ale v srpnu 2014 bylo rozhodnuto, že bude uvedena jako PlayStation 4 exkluzivita.
Samotný příběh se odehrává v průběhu jedné noci, 2. února 2014, kdy se 7 kamarádů vydá o zimních prázdninách na chatu v Blackwood Pines. Návrat do Blackwood Pines je částečně i symbolický, protože zde vzpomínají na záhadné zmizení dvou kamarádek, jež byly v minulém roce prohlášeny za mrtvé. Nejenže vzpomínají, ale také se snaží záhadu vyřešit a nalézt zmizelé dívky. Do vyšetřovaní zasahuje záhadný muž, který napadá jednotlivé skupinky kamarádů a zabraňuje jim cokoliv vykonat, tím zařídí jejich rozdělení a hra na život a na smrt může začít.
Hráči, kteří očekávají titul nabízející desítky hodin zábavy, budou zklamáni, herní délka se pohybuje mezi 5 až 6 hodinami. Původní napětí se ke konci příběhu vytrácí a tak se může stát, že vás hra začne nudit. Mnohé může odradit i příběh, jenž je trochu podobný filmu Chata v horách a v neposlední řadě i hratelnost, který připomíná Heavy Rain nebo Beyond: Two Souls.
Vývojáři se snažili Until Dawn odlišit od ostatních filmoher obsahem, kdy hráč není schopen odhalit celý příběh napoprvé a je tak nucen hrát hru opakovaně. Nejzajímavějším prvkem hry je „Butterfly Effect“ (Motýlí efekt), který na základě hráčovi volby tvoří nepředvídatelné důsledky. Např. nalezení zbraně v dřívějších kapitolách, dovolí herním postavám v určitý okamžik sebrat onu zbraň a zabránit tak honičce či smrti. V průběhu hry je hráč postaven různým etickým a morálním dilematům, kdy musí obětovat jednu z postav. Samotný motýlí efekt stojí na pomyslné hranici mezi dobrem a zlem, kdy máme možnost nechat všechny postavy naživu či je poslat do věčných lovišť, proto je jednoduché si odvodit, že hra mnoho různých scénářů a cest, stejně tak jako zakončení.
Supermassive Games předvedli, jak má vypadat důstojná hororová filmohra. Until Dawn nelze srovnávat s Heavy Rainem či Beyondem, ale svým zněním mezi tituly příjemně zapadne. Škoda, že počáteční napětí v průběhu opadá a jste nuceni hru vypnout či v cuku letu dohrát. Za mně příjemná herní podívaná, která rozhodně má co říct, ale rozhodovat se znovu, zda-li mám nebo nemám zainvestovat 1600 Kč, volil bych býval tu druhou variantu.
+ ovládání, smrtelnost postav, motivace k opětovnému hraní, volby a nezamýšlené následky
– časem lineárním, úbytek napětí, předvídatelnost
Hodnocení: 7/10
Hra je dostupná pouze na PlayStation 4.
Pingback: Until Dawn – Nové scény naznačují pokračování! | GamingSite.cz