Úspěch, nebo propadák? – Virtuální realita – TÉMA
V dnešním tematickém článku vám povíme, jak si vede virtuální realita z pohledu kladů a záporů. Teď už se ani tolik neřeší, což považuji za znak toho, že mediální šum opadává. Virtuální realitu však stále čeká několik zkoušek, jejichž úspěch ji buď proslaví, nebo potopí. My si teď ukážeme některé z nich. Rád bych uvedl, že nikoho neodrazuji nebo nenabádám ke koupi těchto zařízení. Tento článek ovšem radí, čemu se ve virtuální realitě vyhnout, co by se dalo zlepšit, a v jakých odvětvích naopak boduje.
KLADY
Nová dimenze hraní
Při běžném hraní se díváte na monitor a vaše zapojení do hry se týká jen ovládání. Virtuální realita však umožní hráčům, aby se ocitli ve hře a zkusili, jak se asi cítí jejich postavy. Velké využití se najde především v akčních hrách, kde běháte po koridorech a střílíte. Tento klad spočívá především v tom, že se hráč poprvé objeví v úplně jiném světě, který se přizpůsobí jeho chování.
Jiné využití
Ač se zatím nepoužívá v jiných odvětvích, virtuální realita může pomoct třeba v prohlížení domů. I když tedy nemůžete zajet do čtvrti, kde se váš hledaný dům nachází, díky virtuální realitě se do něj podíváte z pohodlí vašeho domova. Další uplatnění bych viděl ve zkoušení oblečení, čemuž nedávno posloužil i Kinect. Virtuální realita přesto nabídne ještě citelnější zážitek. Nebo by vám prostě ukázala místo, které z určitého důvodu nemůžete navštívit, popřípadě místo, jenž existovalo před dávnými časy. Fantazii se meze nekladou, a tak jde vidět, že virtuální realitou nepohrdne ani největší odpůrce videoher.
VR může léčit…
Nedivte se, i to virtuální realita dovede. Podle některých studií by usnadnila vojákům zvládat stresové situace simulováním těchto nehostinných podmínek. Takže nechybí využití ani z hlediska psychologie, kde lze trénovat různé situace. Přesto se otázka léčení pomocí VR jeví trochu diskutabilní, ale minimálně v oblasti psychologie může pomoct.
ZÁPORY
Točí se mi hlava
Velká část uživatelů se při dlouhodobém hraní necítí dobře. Stěžují si především na točení hlavy a závratě způsobené špatnou synchronizací pohybu hráče a prostředí ve hře. Tento zápor tedy brání, abyste headset nosili dlouhé hodiny.
Těžká helma
Vracíme se k předešlému záporu. VR helma sice patří k těm lehčím, ale i tak ji nemůžete nosit pět hodin v kuse. Zkrátka by vám „upadla“ hlava. Řešení se najde v odlehčených materiálech nebo alternativě Hololens, tedy brýlích. Tento zápor znemožňuje trvalé hraní s VR, protože se může dostavit problém s krční páteří.
Slepota
Při hraní s helmou VR nevidíte prostor kolem sebe. Když si nedáte pozor, můžete se během hraní ošklivě zranit. K čistému svědomí a dokonalému zážitku musíte vyklidit místnost, aby vám nic nepřekáželo.
Silný hardware
K plynulému chodu VR, a tedy správné synchronizaci pohybu hlavy a hry, potřebujete velmi silný hardware. Virtuální realita vyžaduje velké množství výkonu a ledajaký stroj jí ho neposkytne. Odhadovaná cena této sestavy přesáhne cenovku třiceti tisíc. U konzolí se počítá s tím, že přijde lepší, výkonnější verze, ale i tak se musí uskromnit.
SEČTENO A PODRTŽENO
Zda převažují klady nebo zápory, to zvažte sami. Podle mého sice VR nezpůsobí revoluci, což ovšem neznamená, že upadne v zapomnění. Najde se mnoho záporů, avšak ještě větší škála věcí, v nichž se pro VR hledá důležité uplatnění.