ZPÁTKY DO MINULOSTI – Far Cry – Německá preciznost
Píše se rok 2004 a německý Crytek vydává svůj první opus s názvem Far Cry. Ještě před vydáním netuší, jaký poprask se svojí hrou a vlastnoručně vyrobeným CryEnginem způsobí. Zatím ví, že ohlasy od novinářů byly vesměs kladné a proto od hry neočekávají zázraky. Nastává 23. březen, den prodeje, fronty v herních prodejnách praskají, všichni čekají v naději, že si domů debutní titul cryteku odnesou. Novináři a recenzenti hru doslova bombardují samolepkami typu „Nejlepší hra roku!“, „Jedna z her, kterou si musíte zahrát před tím než umřete“, apod.. Titul dostává velmi kladná hodnocení 9 z 10 a všichni mluví o nové herní revoluci. Opravdu nám Crytek přinesl revoluci? Pojďme se na to podívat.
CryEngine
Revoluci opravdu přinesl, protože dokázal vzbudit ve vývojářích potřebu „chtít něco víc“ a proto hry počínaje rokem 2005 prochází markantní grafickou změnou. Tvorba samotného CryEnginu zabrala cryteku 3 roky (2001-2004), které byly plné pádů a vzestupů. V roce 2003 předvedli engine veřejnosti, na konferenci nVidie, kde si připravili několika minutové demo ostrova (předzvěst Far Cry) a sklidili ohromný potlesk. Engine přinesl realtimové osvětlení, pohled na dlouhou vzdálenost, detailní výhled, propracovanou fyziku postav a realisticky vyhlížející vegetaci.
Příběh
Co se příběhu týče, Far Cry není ničím převratným, dává nám možnost hrát za Jacka Carvera, který pronajímá lodě v překrásné Mikronésii. Dostane velmi zajímavou nabídku, jejímž zněním je eskort mladé ambiciózní novinářky Valerie Cortez na ostrov Cabatu. Na první pohled zní úkol velice jednoduše, avšak v průběhu si Jack uvědomí, že ráj může být i peklo.
(Značně nedoporučuji se podívat na filmovou adaptaci hry od Uwe Bolla, jedná se o naprostou slátaninu, která člověku bere 1,5 hodiny z jeho života)
Hratelnost
Porce nevídaného realismu míseného s dramatem za doprovodu neskutečných světelných a stínových efektů. Dále se zde mění den a noc, což je na rok 2004 dost nevídaný prvek. Zvuk se adaptuje na základě hráčovi aktuální situace, je-li hráč v nebezpečí, z repráků začnou vycházet rytmické perkuse, které rozproudí krev v žilách, pokud se nachází v klidu, má možnost poslouchat realistické zvuky přírody za doprovodu ptačího zpěvu. Celková hratelnost je založena na herní „otevřenosti“, kdy má Jack možnost procestovat téměř celý ostrov, ať už ve vozidle či člunu, tak i hezky česky po svých. Avšak zvolí-li si cestu po svých čeká ho plížení džunglí, plavaní pod nepřátelskými doky či let rogalem nad hlavami nepřátel. Hra tedy balancuje na pomezí stealthu a pravé fps akce.
AI
Autonomní nepřátelé dělají ze hry pořádnou výzvu, protože se nemůžeme spoléhat pouze na střelné zbraně, ale naopak musíme zapojit kritické myšlení a dostat se ze šlamastiky „tak trochu jinak“. Vysoce vycvičení žoldáci číhají na každém kroku, umějí nejen stopovat, ale také dokáží utočit ve skupinách či se adaptovat v džungli, když jde to tuhého tahají vysílačky a volají pro posily, ať už ve vzduchu, na moři či na souši.
Vezmeme-li v úvahu, že hra má 11 let, jedná se stále o atraktivní FPS akci, plnou zvratů a nečekaných protivníků. Nejspíš nezažijete takovou autentickou podívanou jako v roce 2004 či 2005, ale i tak vás může Far Cry v mnohém překvapit. Pokud jste hráli novější verze 3 nebo 4 a oželeli právě „kultovní“ jedničku, neváhejte a ihned po ní sáhněte.