Civilization VI: Rise & Fall – RECENZE – Vyplatí se nákup nového datadisku?

Sid Meier’s Civilization je série her, ve kterých je hráčovým úkolem provést jeden národ všemi historickými érami a zůstat na pomyslném vrcholu. Začátkem února se dočkal poslední díl Civilization VI rozšíření v podobě datadisku Rise & Fall. Ten sice rozšiřuje obsah a přináší s sebou dobu temna a zlatý věk, ale ne všichni hráči jsou z datadisku nadšení.

Datum vydání: 8. února 2018

Vývojář: Firaxis Games

Platforma: Microsoft Windows

Rise & Fall přidává do hry nové herní mechaniky. Hlavní z nich je – jak už z názvu vyplívá – střídání zlatého věku a dob temna. Zlatý věk odměňuje hráče za jejich spravedlivou vládu a temný věk je nutí víc se snažit a bojovat o svoje místo na výsluní. Střídání těchto věků bohužel moc neovlivňuje samotnou hru. Sice to tak může znít, ale ve skutečnosti to znamená, že občas dostanete příjemnou výhodu v podobě boostnuté ekonomiky a jindy se sníží loajalita vašich obyvatel.

Na začátku každé éry si vyberete, jakým směrem se bude vaše civilizace ubírat. Můžete si vybrat, jestli budete v tomto věku rozvíjet armádu nebo budete cpát peníze do výzkumu. V praxi to znamená, že si půjdete dobít vedlejší vesničku a z toho vám kápnou body potřebné k postupu do zlatého věku.

Zajímavou změnu gameplaye nabízí nově přidané stavy nouze. Jestliže je některý z národů příliš silný, narušuje klid a mír na Zemi nebo má obrovský náskok ve výzkumu, můžou se proti němu spojit ostatní národy. Na krátkou dobu uzavřou mezi sebou jakýsi pakt a vyrovnají síly na mapě. V multiplayeru funguje tahle mechanika skvěle, ale v singlu je s ní trochu problém. Jak si asi dokážete představit spojit síly s národy, které vede počítač není úplně výhra.

Další novinka, kterou datadisk přináší jsou guvernéři. Tyhle nové postavičky umisťujete do svých měst a postupně zvyšujete jejich schopnosti. Každý guvernér dává hráči nějaký bonus a samozřejmě z jeho pobytu prosperuje celé město. Má to ale problém. Pokud nemáte potřebu ovládat každého guvernéra zvlášť, je to celkem zbytečná mechanika.

Rise & Fall oživuje základní hru a teoreticky jde o úžasný datadisk. V praxi není všechno tak růžové, jak by se mohlo zdát. Střídání dobrých a špatných časů není tak revoluční, jak prezentují videa na Steamu a stavy nouze by taky mohly fungovat trochu lépe. Na druhou stranu datadisk přidává 8 nových civilizací, nové jednotky a divy světa. Pokud se rozhodnete pořídit si ho, myslím, že nebudete litovat. I když musím uznat, že necelých 30€ je mírně přemrštěná cena.